Annons:

Lufthansa jagar SAS kunder: ”Det kommer att skada SAS”

Snart lämnar SAS poängklubben Star Alliance och går in Air France-KLM:s allians Skyteam. Det ger Lufthansa ett gyllene läge att flytta fram sina positioner i Norden. Bland annat har man inlett förhandlingar med SAS värsta konkurrent Norwegian. 

– Självfallet har Lufthansa ringt oss och pratat. Det gör man när ens bästa kompis lämnar en. Nu vill de ha en ny bästa kompis i Norden, sa Norwegians vd Geir Karlsen i en intervju med Travel News i veckan.

Det tyska flygbolaget Lufthansa som är största aktör i Star Alliance lockar SAS-kunder med en så kallad ”statusmatch”, skriver Dagens Næringsliv. Det innebär att en kund med guldnivå hos SAS kan få samma nivå hos Lufthansa. Även kunder med silver, diamant och pandionnivå har fått ett erbjudande.

Marknadsföringsprofessor Tor W. Andreassen vid Norges handelshögskola kallar det tyska erbjudandet för ”väldigt smart”.

– Det kommer att skada SAS. Det viktigaste för ett nätverksföretag som SAS är bonusprogrammet och att få en rejäl övergång till Lufthansa […] med samma förmåner kommer att påverka dem, säger han till Dagens Næringsliv.

2 kommentarer

  1. Stefan: LH har konkurrerat hårt med SAS trots codeshare och att de varit ”kompisar”. Att byta allians kan nog, ur den aspekten, gynna SAS. Hur det blir på helheten är kanske mer osäkert. Svara
    • Travel News: Vi får se vad som händer. Spännande är det i alla fall. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna