“Den gemensamma förmånsvalutan blir en ‘game changer’ i branschen”
Erbjudandet till både medlemmar och samarbetspartners är bättre än vad parterna först förutsåg. Formatet i det gemensamma bolaget har ändrats så att majoriteten av värdet på lojalitetsprogrammen blir kvar i Norwegian respektive Strawberry. Vidare kommer Norwegian inte att få den initiala redovisningsmässiga vinsten som tidigare aviserats. Med det nya formatet äger Norwegian och Strawberry 50 procent var av det gemensamma bolaget. Det slutliga genomförandet av affären genomfördes idag och marknadslanseringen planeras till andra halvan av 2024. Som ett resultat av den ändrade strukturen behöver avtalet med den finansiella partnern Avida ändras för att anpassas till den nya strukturen.
– Jag är väldigt glad över avtalet med Strawberry som är ett samarbete som kommer att ge fler fördelar till våra 10 miljoner medlemmar i Norwegian Reward och Strawberry. Samarbetet kommer att förändra marknaden för lojalitetsprogram när vi lanserar världens första gemensamma förmånsvaluta. Medlemmar kommer att kunna tjäna och använda den gemensamma förmånsvalutan över alla lojalitetsprogram som är med. Det är glädjande att kunna dela nyheten med våra medlemmar och jag ser verkligen fram emot att önska nya partnerföretag välkomna, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen i ett pressmeddelande.
–Avtalet är en milstolpe för både Norwegian och Strawberry. Vi är två nordiska företag som båda har utmanat de branscher och marknader som vi verkar i. Norwegian delar vår önskan om att utveckla innovativa och bättre lösningar för kunderna, och partnerskapet kommer att skapa stora synergier och mervärde för våra medlemmar och partners. Den gemensamma förmånsvalutan blir en ”game changer” i branschen och kommer att attrahera de bästa av partners inom alla branscher. Medlemmarna kommer att få tillgång till obegränsade möjligheter till resor, spa, restauranger, hotell och mycket mer, och det här är bara början, säger Strawberrys grundare och ägare Petter A. Stordalen i ett pressmeddelande.
Exakt vad detta innebär konkret för bolagens kunder framgår inte av pressmeddelandet. Petter Stordalen har tidigare sagt till Travel News att förmånspoängen ska bli en valuta som man kan handla med som “vanliga pengar” hos Strawberry och Norwegian. I praktiken innebär detta en kickback på köp. Vidare har Stordalen sagt att valutan kommer att bli mer betydelsefull än euron för Europa. Än så länge skiljer sig de två bolagens lojalitetsprogram från exempelvis SAS system Eurobonus vars viktigaste syfte är att knyta storkunder närmare flyg och fylla outnyttjad kapacitet. Är det fullsatt i SAS förstaklass med betalande kunder kan du inte köpa dig in med poäng. Hur det blir på Norwegians flygplan och Strawberrys hotell återstår att se.