Annons:

Premium

Stordalens hajpade bonusprogram med Norwegian skjuts upp

Det nya förmånsprogram som Strawberry-ägaren Petter Stordalen och Norges vd Geir Karlsen skulle lansera 2023 har stött på utmaningar och har skjutits upp, rapporterar Travel News norska upplaga Petter Stordalen har tidigare beskrivit programmet med orden “Detta är lika revolutionerande som euron var för Europa”.

”Vi måste lösa problem ett efter ett”

Planen var att lansera ett samarbete kring förmånsprogram och digital valuta under de tre sista månaderna 2023, men i mars 2024 finns ännu inget startdatum i sikte, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi kommer att meddela något när vi har något att meddela, säger norska vd Geir Karlsen till tidningen.

Norwegians ordförande Svein Harald Øygard kan inte heller säga när startskottet går.

– Vi måste lösa problem ett efter ett. När det är löst är vi redo, säger Øygard.

Strawberrys kommunikationschef Bettina Flatland skriver i ett mejl till DN att de måste återgå till planerna för utbyggnaden av förmånsprogrammet, och att de har jobbat i högt tempo sedan lanseringen.

– Något har gått snabbare än väntat, medan andra delar har visat sig mer tidskrävande, skriver Flatland.

Petter Stordalen är stor delägare i charterbolaget Nordic Leisure Group med varumärket Ving. Många trodde att Ving omedelbart skulle hoppa in i den nya bonusklubben, men svaret från Vings vd Magnus Wikner i en intervju i höstas var initialt avvaktande .

– Vi måste ju tänka på vad som är det bästa för Ving, Spies och Tjäreborg. Men samtidigt så har vi historiskt sett haft ett samarbete, på kampanjbasis, med Strawberrys lojalitetsklubb. Så om det i framtiden visar sig gagna NLTG så är vi självklart öppna för att vara med i programmet.

På Vings charterhotell är beläggningsgraden ofta över 95 procent, behovet av att sälja dessa rum med en generell rabatt är mycket liten.

Ett förmånsprogram har två syfte: fylla osålt utrymme och knyta lojala kunder närmare företaget. Petter Stordalen har tidigare förklarat för Travel News att man prioriterar det senare. Då blir förmånsprogrammet främst en rabatt till lojala kunder vilket slår mot vinstmarginalen när en verksamhet går bra. SAS Eurobonus har andra drivkrafter, flygbolaget fyller “tomma” flygstolar i business class med Eurobonus-poäng. Många företag är skeptiska till att låta sina medarbetare utnyttja poäng privat som de “tjänat” i tjänst. Det ses som en form av muta, men detta har inte prövats rättsligt.

På nytt jobb