Annons:

Podcast: Jan Larséns testamente: ”håll borta staten från turistindustrin”

I samband med avgången har Travel News podcast-intervjuat en av de mäktigaste i svensk turistnäring: Jan Larsén. Efter 38 år på Strömma lämnar han över rodret. Jan tycker att staten och det offentliga ska hålla sig långt borta från besöksnäringen.   - Hade de gjort detta hade vi kanske haft Booking.com i Stockholm istället. Vi har ett arv från planhushållning. Det har aldrig fungerat. Vi måste vara kommersiella, speciellt i en global värld, säger han i en frispråkig intervju med Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

Lyssna på hela intervjun här.

Jan Larsén är mest stolt över att ha räddat en mängd historiska fartyg från att rasa ihop. Han ångrar att han inte expanderade utanför Norden tidigare. Men för två år sedan köpte Strömma ett turistbolag i Holland för 450 miljoner. 150 lånades i bank och resten fick man in genom en option på Stockholms fondbörs. Fler internationella storaffärer är i faggorna och kommer att aviseras inom kort.  

Men allt under Jan Larséns ledning har inte gått bra.

– Vi har gjort många dåliga affärer och missat ännu fler bra. Jag är fortfarande ledsen att vi missade att ta över Kaknästornet på 1980-talet.

Vem som ska ta över är inte hans bord.

– Jag lägger mig inte i min efterträdare, det är ägarens och styrelsens förmån.

Antalet turister till Stockholm ökar ständigt, men ut i skärgården kommer inte gästerna. Varför?

– Det är en sorglig historia. Turismen till Stockholm har varit en enorm framgång. I skärgården står den still sedan 30 år. Det ligger en politisk död hand över skärgården. När landstinget vill ta hand om allting så blir det inte bättre än så här.

Hur ska det bli bättre?

– När jag började i början på 1980-talet slog samhällets institutioner klorna i turismen. Före detta var den mer eller mindre privat. Man har bitvis motarbetat privata initiativ. Man måste göra som i fjällvärlden och släppa in privata aktörer.      

Under Jan Larséns tid har bolaget Red Buses kommit in på Stockholmsmarknaden och tagit en rejäl bit av Strömmas kaka. Konkurrenten är inte uppskattad.

– De säljer biljetter i våra köer. De har blivit av med sitt medlemskap i Visita. De har blivit av med sin ackvisition som turistbyrå. Vi har olika syn på hur man ska driva verksamhet. Det de har gjort är oetiskt.

Om vi ska ha OS i Stockholm 2026 vill Jan Larsén inte svara på.  

– Vi måste hitta bättre metoder att utvärdera nyttan av större evenemang. Vi har inga sådana modeller idag. Vi vet att många event sägs ge stora intäkter, men man glömmer bortträngningseffekterna. Man glömmer alla oss som tappar intäkter under ett stort event. Och man glömmer samhällskostnader.

Lyssna på hela intervjun här.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024