Annons:

Annons:

PODCAST: ”Vi är ett Spotify för hotellupplevelser”

Podcast-intervju med Johan Michelson, ny vd på Best Western. Landets tredje största hotell-gruppering efter Scandic och Petter Stordalen enligt vissa. - Faktum är att vi är egentligen etta med antalet hotell. Vi har idag 130 hotell. Däremot slår vi dem inte när det gäller antalet rum. Vi har inte de stora maskinerna som våra kompisar på Scandic och Choice, våra hotell är mellan sjuttio och åttio rum i snitt.  Intervjun gjordes i januari 2020.

Lyssna på podcasten i Acast här.

Lyssna via Spotify här.

Best Western började i Kalifornien med att ett hotell ville ha en kompis och så började de tipsa om varandra. Idag finns det 4700 hotell som tipsar om varandra, men de ägs separat av olika entreprenörer. 

– Vi ser oss som ett Spotify, vi är ett gränssnitt till en massa härliga hotellupplevelser. 

Johan Michelson har varit på Best Western i fyra år. Under hans tid har antalet hotell vuxit och nästa år kommer ännu fler hotell att anslutas till nätverket. I Sverige är 60 procent av hotellen med i en kedja. Bara tio procent är obundna. Best Western har fem kontrollanter som åker runt och kollar alla hotell minst en gång per år. Idén är att alla hotell ska leva upp till viss standard och ha vissa faciliteter.  

– Vi har mest nöjda gäster i Skandinavien om man jämför med de andra.

Manualen bakom Best Western är på 40 sidor tättskriven engelska och totalt kan ett hotell få 1000 poäng, men man accepterar avdrag ner till 800. En utmaning för Sveriges hotell är att många saknar Aircondition. 

– Det är tyvärr för dyrt att installera detta för svenska hotell. Det är en månad per år. Men vi ser att just den månaden får vi lägst betyg på alla våra hotell. Har du försökt att sova i 40 grader tycker du inte om vare sig frukosten, wifi eller personalen. Det är ett jätteproblem, men jag tror inte det värt att peta in de pengarna.  

Många av Best Westerns hotell ägs av familjer som har ägt verksamheterna i flera generationer. 

– Det går inte att ge en bild av dem. Det är 150 mer eller mindre galna entreprenörer. Ibland är det familjer, ibland är det kompisar. De delar drömmen att få driva och äga sitt eget hotell. Det är väldig skillnad att ha en anställd tjänsteman att driva ett hotell och ha en ägare som verkligen brinner för sitt hotell. Jag har tidigare sagt att Scandic är mycket hjärna, man räknar bra men har inte alltid med kunden i fokus. Vi har mycket hjärta och fattar besluten mer emotionellt. Min fostran på Scandic kan kanske hjälpa entreprenörerna att få lite med ordning och struktur. 

Anledningen till de små entreprenörerna inte blir större är för att banker och fastighetsbolag helst vänder sig till Scandic och Nordic Choice. De vill ha stabilitet. 

– Det är trist för det leder till att alla nya hotell som byggs är väldigt standardiserade.  

Lyssna på podcasten i Acast här.

Lyssna via Spotify här.

 

 

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.