Lyssna på podcasten via Spotify.
Lyssna på hela intervjun i A-cast här.
Hotellvärldens digitala djungel växer. Inte nog med att det finns fler kanaler, de börjar också “samarbeta” med varandra och erbjuda priser som hotellen inte längre kan styra. Det erbjuds även nya produkter bortom rum och hotellen blir följaktligen en slag detaljhandel.
Expert på detta nya digitala landskap Tom Winrow på Sabre. Bolaget är i grunden en teknikleverantör till flyget, men arbetar sedan tolv år även med hospitality.
Idag är tio procent av flygbolagens intäkter “extra” tjänster.
– Hotell har mycket bättre möjlighet att dra in ännu mer pengar än flyget. Människor bor mycket längre på ett hotell än de stannar i ett flygplan. Men hotellbranschen har varit fast standardiserad produktion, säger Tom Winrow till Travel News Podcast.
Han tycker att hotellbranschen ska bli inspirerade av Netflix.
– De säljer exakt samma innehåll till alla kunder, men med olika bilder som är anpassade till dig som kund. De har 33 miljoner olika kunderbjudande.
Min bild är att Google håller på att äta upp OTA:erna Booking.com och Expidia. Är detta korrekt?
– Ja. De stora fiskarna äter de små. Detta ökar eftersom det finns mycket kapital där ute som vill detta. Det är samma sak med de stor kedjorna. När Accor fick kapital köpte de upp 25hours Hotel och Banyan Tree. OTA:erna hotas av Google och i förlängningen även Amazon. Kunden förstår inte var hen köper sin biljett eller sitt hotellrum, det sker sömlöst genom metadata. Detta är skrämmande för OTA:erna, men kommer att ge mer makt till hotellen.
Lyssna på hela intervjun i A-cast här.
Lyssna på podcasten via Spotify.