Under sträng sekretess samlas nu över 120 makthavare från politik, näringsliv, akademi och teknik på Grand Hôtel i Stockholm. Det årliga Bilderbergmötet, en inofficiell men inflytelserik sammanslutning, diskuterar världsläget utan journalister eller protokoll. På gästlistan finns namn som Pfizer-vd:n Albert Bourla, Microsofts AI-chef Mustafa Suleyman och NATO:s generalsekreterare Mark Rutte.
Men bara en deltagare från reseindustrin har identifieras: Michael O’Leary, vd för lågprisjätten Ryanair.
Att O’Leary – en av Europas mest frispråkiga företagsledare – tagits in i detta slutna sällskap tyder på att flygbranschens roll i Europas framtid väger tungt.
Flera av mötets huvudämnen, enligt officiell agenda, inkluderade:
- Kinas geopolitiska påverkan
- AI och ny teknik
- Energiomställning
- Europeisk ekonomisk stabilitet
- Framtidens infrastruktur
Frågor som direkt påverkar flygindustrins ramar, från hållbarhetskrav och EU-regleringar till geopolitisk risk och försörjningskedjor.
Att mötet hålls i Stockholm – ett nordiskt nav för innovation, säkerhetspolitik och grön omställning – ger också signalvärde. Grand Hôtel spärrades av med tung polisbevakning och diskretion. Varken svenska regeringen eller arrangörerna kommenterar deltagarnas exakta roller.
Michael O’Learys deltagande kan tolkas som en markering att Ryanair – och lågprisflyget generellt – är en aktör som måste tas på allvar i framtidens transportpolitik.
Ryanair-chefen själv har inte kommenterat sin medverkan – vilket ligger i linje med mötets policy om total tystnad. Men att Europas största flygbolagsledare befinner sig bland NATO-toppar, energichefer och AI-pionjärer säger något i sig.
Resebranschen kanske inte har många stolar vid de globala maktborden – men just nu sitter Michael O’Leary på en av dem.