Det kan vara svårt att prata om hållbarhet utan att anklagas för greenwashing. Det är något den nordiska fullservicebyrån Related, som representerar destinationer över hela världen, vill motverka. Därför lanserar de nu varumärket Ecojoys.
-Ecojoys är dedikerat till att belysa ansvarsfulla reseupplevelser där hållbarhet och kvalitet är lika viktiga nyckelord. Vi utvecklar koncept, evenemang och plattformar för att skapa marknadsföring, kommunikation och försäljning av hållbara hotell, attraktioner och destinationer. Vi vill stödja företag som faktiskt gör en positiv skillnad och se till att de ”tar den plats” de förtjänar. Om ditt varumärke ännu inte når hela vägen fram, kan Ecojoys hjälpa dig och dit företag att hitta din väg till att bli grönare, säger Henrik Koch, VD för Related.
Ecojoys markerar en större satsning på att konceptualisera och främja hållbara reseupplevelser. Att Related etablerar Ecojoys som ett nytt koncept i sin portfolio är ett helt naturligt steg enligt VD:n:
-De nordiska länderna är globala ledare inom grön och hållbar omställning och här finns några av de mest medvetna resenärerna i världen. Genom att öka medvetenheten om hållbara reseföretag och utveckla ansvarsfulla turismprodukter vill vi bidra till att göra världen till en bättre plats – en resa i taget, säger Henrik Koch, vars team redan har erfarenhet av att kommunicera om hållbarhet.
-Vi tror på en bred syn på hållbarhet – från miljömässig till kulturell, social och ekonomisk. Det viktigaste är att vara konkret när man kommunicerar och vara ärlig om var man fortfarande har utrymme för förbättring. Många av våra kunder är branschledande exempel. Vi arbetar bland annat med Ras Al Khaimah, som nyligen fick en EarthCheck Silver Certification som den första destinationen i Mellanöstern. Samtidigt är vi stolta över att representera Constance Hotels & Resorts, som arbetar mycket aktivt med hållbarhet och ansvarsfull turism.
B2B-workshop med fokus på hållbarhet – den första i sitt slag i Norden
Ett av de första projekten är ett helt nytt evenemangskoncept där både befintliga och nya kunder till Related kan berätta om sina hållbara initiativ och produkter i en trovärdig miljö.
-I mars 2024 kommer de största svenska, danska och norska turoperatörerna och researrangörerna få möjlighet att träffa hotell och DMC:er som har särskilt fokus på hållbarhet och grön omställning, när vi för första gången arrangerar Ecojoys Workshop – den första i sitt slag i Norden, säger Henrik Koch.
-En allt större del av de nordiska resenärerna och turoperatörerna letar efter högkvalitativa reseupplevelser med låg klimatpåverkan, med fokus på hållbarhet och socialt ansvar. Ecojoys Workshop blir en roadshow för hotell, DMC:er och destinationer över hela världen, ett nytt forum för ansvarsfullt resande och ekoturism, fortsätter Henrik Koch.
I dagsläget planeras två olika event, en Ecojoys Workshop för hotell och DMC:er som avsändare, och en för destinationer. Mer information kommer snart.
Om Related
Related är en nordisk fullservicebyrå som sedan 2003 har specialiserat sig på marknadsföring av destinationer och livsstilsvarumärken på den nordiska marknaden. Byrån hanterar PR, kommunikation och representationsuppdrag för internationella destinationer på den danska, svenska, norska och finska marknaden. I kundportföljen finns bland annat turistråd som Ras Al Khaimah, Travel South USA, Japan, Mallorca, Portugal, Irland, Genève, Grindelwald och The Great American West – samt livsstilsvarumärken som Mutti, OptikTeam, Logitech, Creative och Board Bia. Related har kontor i Stockholm och Århus och ägs av Henrik Koch och Jens Juliussen.
Läs mer: www.related.dk