Annons:

Annons:

Instagram Stories vimmel från Operakällarens pressträff med Orrefors

Till en av världens vackraste matsal krävs glas där inga detaljer lämnas åt slumpen. Operakällaren har nu utvecklat nya servisglas i samarbete med Orrefors servisglasdrottning Erika Lagerbielke. Erika fick i uppdrag att utveckla en serie glas som andas nutid, samtid och framtid. Ett bourgogneglas, ett champagneglas, ett vitvinsglas och ett vattenglas, enligt ett pressmeddelande.

Erika är professor i glasdesign och en av Sveriges mest välkända formgivare. Hon har lagt ner många års studier kring designens betydelse för smakupplevelsen baserat på vinets karaktär. Hennes arbete har bland annat resulterat i serien Difference för Orrefors. Liksom Differenceserien ska glasen för Operakällaren förhöja den sensoriska upplevelsen. Erika skapade flera förslag med olika proportioner, i samråd valdes ett av bourgogneglasen ut till det signaturglas som fick sätta grunden för resten av serien. Signaturglasets unikitet återfinns i kupans perfektion som tar fram vinets karaktär och glasets eleganta, långsmala ben. Varje glas har handblästrats med Operakällarens emblem och med Orrefors logga på foten.

–Jag är stolt över att få presentera Orrefors i matsalen. Glas från Orrefors är ett unikt svenskt hantverk. De nya glasen är angenäma att dricka ur och det nya champagneglaset lyfter ytterligare fram karaktären i den champagne som specifikt tagits fram till Operakällaren tillsammans med det familjeägda champagnehuset André Jacquart. Bubblorna kommer fram på bästa möjliga sätt i kupan. Samarbetet mellan Operakällaren och Orrefors kan sammanfattas som ett perfekt äktenskap, säger Hugo Hall, restaurangchef på Operakällaren i ett pressmeddelande.

– Det var en utmaning att skapa en design som matchar Operakällarens renommé likaväl som rummets ståtliga karaktär. Min ambition är att glasen ska locka fram dryckernas doft och smak till högsta nivå. I slutänden var det omsorgen om detaljerna som avgjorde. Jag samarbetar med några av världens bästa glashantverkare, det vill jag förstås lyfta fram i min design, säger Erika Lagerbielke.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.