Annons:

Premium

Äntligen är Havilas två färjor på väg mot Norge

På tisdagseftermiddagen turkisk tid kunde det norska kryssningsföretaget Havila Kustruten äntligen hissa den norska flaggan och rederiflaggan på skeppen Havila Polaris och Havila Pollux på Tersan-varvet utanför Yalova i Turkiet. - Vi har upplevt en rad utmaningar på vägen, men har aldrig tappat hoppet om att hitta en lösning. Att vi nu äntligen är i besittning av våra egna vackra och toppmoderna fartyg är en milstolpe för rederiet, säger Bent Martini, VD för Havila Kystruten.

Att bygga båtar tar som bekant tid och kostar mycket pengar, ungefär en miljard norska kronor per skepp. I fallet Havilas fyra nya båtar har det tagit extra lång tid.

Rederiet gjorde ursprungligen en beställning i Spanien på två fartyg, men det skulle man inte ha gjort för varvet gick i konkurs efter bara några månader. 

Då beställde man två båtar i Turkiet och efter konkursen ytterligare två. Efter konkursen var covid också en anledning till förseningarna. Bygget tog fart, men sedan startade Putin ett krig i Ukraina som fick långtgående konsekvenser. Havila Kystruten hade nämligen skrivit ett leasingavtal på tio år med GTLK-leasing vars huvudkontor finns i Moskva under det ryska transportministeriet. Direktören för leasingbolaget hamnade på en av alla EU:s sanktionslistor och följaktligen frös affären till is. Och som lök på laxen kom det en jordbävning i Turkiet som innebar att arbetarna slutade att bygga båtar och istället gav sig av till det drabbade området för att leta efter sina familjer.

Men nu är alltså fartygen redo för att åka till Norge och börja sin kamp mot det traditionella rederiet Hurtigruten. De två rederierna konkurrerar på samma sträcka utmed Norges kust och bägge har statlig finansiering som en bottenplatta.

Havila Polaris kommer att avgå från Bergen den 17 augusti och lämnar Tesan-varvet som det första av de två kustkryssningsfartygen. Inte långt därefter är planen att Havila Pollux ska följa samma rutt innan fartyget ska avgå från Bergen den 23 augusti.

Efter att Havila Kystruten tidigare i år fått alla licenser för att kunna finansiera kustruttsflottan och frigöra den säkerhet den ursprungliga investeringspartnern hade i fartygen, har arbetet handlat om att hitta rätt finansieringspartner till rederiet. 

Bent Martini, VD för Havila Kystruten och Osman Nurettin Paksu, styrelseordförande för Tersan-varvet.

– Fyra kustfartyg har ett stort värde, och vi ville hitta en finansieringspartner som gav oss möjlighet att få fullständigt ägande över våra fartyg. Nu äger vi själva alla våra skepp och har därmed nått vårt mål för refinansieringsprocessen, säger Bent Martini.

Bent Martini berättar också om den rättsliga processen kring sanktionsfrågan, som har varit särskilt krävande.

– Vi har undersökt möjligheterna med olika myndigheter och instanser för att hitta en juridisk lösning på de utmaningar vi stod inför den 24 februari förra året. Betydande resurser har lagts på juridisk hjälp och med rätt lösning i hand kan vi nu säga att vi har genomfört och lyckats med en process som är helt unik på en global skala. Vi känner inte till att andra har hittat en liknande lösning, så detta har varit banbrytande hela vägen igenom, säger Bent Martini.

På tisdagseftermiddagen turkisk tid kunde det norska kryssningsföretaget Havila Kustruten äntligen hissa den norska flaggan och rederiflaggan på skeppen Havila Polaris och Havila Pollux på Tersan-varvet utanför Yalova i Turkiet. 

– Nu är vi i mål med en process som har krävt både tid, resurser och tålamod. Inte minst har det krävts mycket tålamod från våra kunder, kustsamhällena, det norska transportdepartementet, våra partners och alla anställda, säger Bent Martini, VD för Havila Kystruten.

Vart och ett av Havila Kystrutens fartyg värderas till cirka 150 miljoner EUR, och rederiet har finansierat flottan genom att ta in 305 miljoner EUR från investeringsföretaget HPS Investment Partners LLC, medan rederiets största ägare och investerare har bidragit med 65 miljoner EUR i nytt eget kapital. Havila Holding AS har bidragit med ett lån på 20 miljoner EUR, enligt ett pressmeddelande. 

För att Havila Kystruten ska tjäna pengar måste gästerna spendera 4-6000 kronor per dygn per hytt. För den summan får du en hytt för två personer, mat, dryck och förstås utflykter. Reser du mer än ett dygn är det helpension ombord som gäller. Och det bästa är förstås om du köper tillägget Gold som ger dig ett gäng fria drinkar, mer att beställa i vanliga restaurangen och rätt att besöka fine dining-restaurangen två gånger på en rundresa. Vår sista kväll ombord äter vi här och det serveras en exemplarisk femrättersmeny. Bortsett från vissa exotiska kryddor ska all mat komma från Norge.

– Vår uppgift är att få lokalsamhällena vi åker förbi att leva. Vi köper deras produkter och använder dem ombord och våra resenär gör utflykter. Det finns över 70 olika utflykter att välja mellan, säger Lasse A. Vangstein, kommunikationschef på Havila.