Vid IMO:s (FN-organet International Maritime Organization) strategimöte i våras röstade bara 16 oljeproducerande stater emot planerna på att fasa ut miljöskadliga bränslen.
När IMO:s miljöutskott MEPC (Marine Environment Protection Committee) skulle fastslå planen vid en konferens i London i fredags blockerades beslutet av bland andra USA, Saudiarabien och Ryssland. Utfallet blev 57 ja, 49 nej och 21 stater avstod och därmed uppnåddes inte beslutsmajoritet.
Ett antal mindre staters förhandlare vittnar i internationell branschpress om hårda påtryckningar från USA med hot om strafftullar om de röstade för miljöplanen.
Miljöplanen gäller endast fartyg över 5 000 bruttoton i internationell trafik, alltså såväl fraktfartyg, färjor och kryssningsfartyg. Den bygger på att gradvis skärpa straffavgiften för miljöskadligt bränsle, har två avgiftsnivåer på 100 respektive 380 dollar per ton CO2 beroende på utsläppsnivån och har inslag av bonus-malus som belönar minskning av utsläppen.
2030 skulle systemet omsätta cirka 150 miljarder kronor om det satts i verket som planerat 2027. Nu skjuts beslutet om att alls införa systemet upp i minst ett år.