Omsättningen steg med 59 procent till 961 miljoner kronor. Trots det vände det justerade rörelseresultatet till minus 18 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 27 miljoner samma kvartal i fjol. Även resultatet efter skatt föll, till minus 54 miljoner kronor.
– 2025 är ett etableringsår för Go Nordic Cruiseline, vilket innebär betydande lanseringskostnader. Antalet passagerare ökar som planerat, men intäkterna per resenär, framför allt ombordförsäljningen, ligger under våra förväntningar, säger vd Björn Nilsson i rapporten.
De övriga verksamheterna utvecklades starkare än i fjol, men kryssningssatsningen pressade lönsamheten. EBITDA sjönk till 93 miljoner kronor, motsvarande en marginal på 9,6 procent (17,8).
Gotlandsbolaget framhåller att målet är att successivt höja intäkterna per passagerare och stärka lönsamheten när den nya linjen etablerats på marknaden.