Enligt branschorganisationen Cruise Lines International Association (CLIA) har medelåldern för kryssningsresenärer fallit till 54,3 år – jämfört med 57 år före pandemin.
Det rimmar med rapporter som kommer från enskilda kommersiella aktörer. Den digitala kryssningsresebyrån Cruise.co.uk meddelar exempelvis att den genomsnittliga kunden på bara några år blivit elva år yngre: 2019 var hen 66,2 – i dag ligger passagerarnas medelålder på 55,1 år. Även kryssningsresearrangören Destination2 delger att man under 2025, fram till nu, sett en fördubbling av antalet bokningar genomförda av kunder födda mellan 1997 och 2012. För första gången någonsin växer Gen Z-segmentet snabbare än den klassiska målgruppen 50–59 år.
Trenden pekar på strategiska implikationer. I takt med att rederier som Royal Caribbean, MSC och Norwegian lanserar nya fartyg i rekordtakt – med kapacitet för tusentals passagerare – växer trycket att attrahera nästa generation resenärer. Royal Caribbean rapporterade nyligen en 33-procentig ökning av Gen Z-resenärer mellan 2022 och 2024.
Även sociala medier spelar in i utvecklingen, framför allt Tiktok och Instagram. Under hashtaggen #CruiseTok finns i skrivandets stund över 226 miljoner inlägg – medan #CruiseLife på Instagram kopplats till drygt 2,2 miljoner inlägg. Kryssningsresor, särskilt de med moderna koncept som exempelvis Virgin Voyages vuxenprofil, når i de här kanalerna yngre målgrupper direkt i deras digitala vardag.
Parallellt har produkten i sig börjat förändras. Allt fler kryssningar avgår från regionala hamnar och marknadsförs som prisvärda, all-inclusive-paket där flera destinationer kan besökas under en och samma resa. Det attraherar inte minst yngre resenärer på särskild jakt efter upplevelser när de är på resande fot.