Totalt har Finnlines sett en bokningsökning på 24 procent under sommarmånaderna juni, juli och augusti, där svenskar och finländare utgör 75 procent av passagerarna. Under det gångna året har dessutom resenärer från 137 olika nationaliteter rest med rederiet på linjen.
– Vi märker av det ökade svenska intresset inte bara i bokningarna utan också i konsumtionsmönstren ombord, säger Kristiina Uppala, kundservicechef på Finnlines. – Fisk, skaldjur och smågodis går åt i snabb takt.
I butikerna ombord skiljer sig svenskarna från finländarna. Svenskarna laddar gärna upp med sött smågodis och whiskey, medan finländarna föredrar saltlakrits och cognac. På vinsidan går italienarna hem hos svenskarna, medan spanjorerna lockar finländska smaklökar.
Restaurangen Fisherman’s Bistro, som finns ombord på båda fartygen, har under sitt första år serverat:
- 32 000 hamburgermenyer
- 17 000 Fish & Chips
- 105 000 koppar kaffe
- 64 000 croissanter
- 36 000 finska reissumies-bröd
Utöver det har rederiet konsumerat stora mängder råvaror, däribland 11 ton lax, 17 ton nötkött och
300 000 ägg.