Annons:

Premium

Fokus campingbranschen, del 2: Från familjeföretag till koncerner: många små blir få stora?

First Camp var redan stora. Sommarens köp av Svenska Campingpärlor gör dem ännu större. Campingkedjan är nu sex gånger större än det näst största företaget. Text: Janne Sundling Unik data: 30 största campingföretagen, Campingens geografi - fyra regioner har halva marknaden och Campingens boendeformer.

På analytikerspråk kallas det för konsolidering på en fragmenterad marknad. På campingmarknaden finns det runt 1 000 aktörer, men de flesta är små familjeföretag med liten omsättning. 

Campingbranschen började i hög grad växa fram som en bisyssla, något att dryga ut inkomsterna med under sommarmånaderna. Några få har genom sitt läge, hårt arbete och produktutveckling växt sig lite större.

Campingbranschen har beräknats omsätta åtta miljarder kronor. De 30 största företagen står för nära 1,5 miljarder kronor.

Men de senaste åren har sett framväxten av en branschjätte. Det började när Nordic Camping & Resort och First Camp gick samman 2019 och ytterligare…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium