Annons:

Premium

När researrangörer blir räddningspersonal – en anpassning till klimat förändringarnas utmanningar

Researrangörer märker av klimatförändringarna i form av skogsbränder, värmeböljor och orkaner. Vi har mött några av dem för att ta reda på hur de arbetar och planerar för att kunna hjälpa till i stunden – och anpassa sig för framtiden. Av: Janelle Vesser

När förödande löpeld spreds genom det populära turistresmålet Lahaina på västra Maui, Hawaii stod researrangörer, med tillgång till olika resurser, redo att hjälpa till på alla sätt de kunde. 

Helikopterföretaget Blue Hawaiian flög bokstavligen till handling. De skickade sin flotta för att bistå med evakuering, och för att leverera mat och förnödenheter till samhällen som fått sina vägar avskurna. Många båtarrangörer gjorde detsamma, och Blue Hawaiian samordnade även med researrangörer på land för att leverera förnödenheter så fort vägarna gick att öppna igen.

– Det var självklart, faktiskt. Det har verkligen varit en gemensam insats, säger Myra Galianto, vd för Blue Hawaiian Activities som ansvarar för Blue Hawaiians olika utflykter. 

A person and person standing next to a helicopter Description automatically generated

Blue Hawaiians team ute på uppdrag i Lahaina, Maui. Foto: Pressbild.

Stefan Kuenzel har liknande erfarenheter. Han jobbar för Kayak Excursions och började omedelbart bistå med vad han kunde i de värst drabbade områdena. Själv förlorade han sin marina när orkanen Ian svepte genom Forth Worth, Florida i september 2022. 

Vi älskar att höra berättelser om den vilja och uppfinningsrikedom som utflykts- och researrangörer besitter. De framstår som en slags verklighetens superhjältar som…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium!

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium