Annons:

Premium

När researrangörer blir räddningspersonal – en anpassning till klimat förändringarnas utmanningar

Researrangörer märker av klimatförändringarna i form av skogsbränder, värmeböljor och orkaner. Vi har mött några av dem för att ta reda på hur de arbetar och planerar för att kunna hjälpa till i stunden – och anpassa sig för framtiden. Av: Janelle Vesser

När förödande löpeld spreds genom det populära turistresmålet Lahaina på västra Maui, Hawaii stod researrangörer, med tillgång till olika resurser, redo att hjälpa till på alla sätt de kunde. 

Helikopterföretaget Blue Hawaiian flög bokstavligen till handling. De skickade sin flotta för att bistå med evakuering, och för att leverera mat och förnödenheter till samhällen som fått sina vägar avskurna. Många båtarrangörer gjorde detsamma, och Blue Hawaiian samordnade även med researrangörer på land för att leverera förnödenheter så fort vägarna gick att öppna igen.

– Det var självklart, faktiskt. Det har verkligen varit en gemensam insats, säger Myra Galianto, vd för Blue Hawaiian Activities som ansvarar för Blue Hawaiians olika utflykter. 

A person and person standing next to a helicopter

Description automatically generated

Blue Hawaiians team ute på uppdrag i Lahaina, Maui. Foto: Pressbild.

Stefan Kuenzel har liknande erfarenheter. Han jobbar för Kayak Excursions och började omedelbart bistå med vad han kunde i de värst drabbade områdena. Själv förlorade han sin marina när orkanen Ian svepte genom Forth Worth, Florida i september 2022. 

Vi älskar att höra berättelser om den vilja och uppfinningsrikedom som utflykts- och researrangörer besitter. De framstår som en slags verklighetens superhjältar som kommer till räddning när tragedin slår till, och det säger mycket om den kvalitet, styrka och passion som yrkeskåren gemensamt står för. 

Men, vad har det egentligen för bredare konsekvens inom och för turistnäringen? Hur mycket kan researrangörer hjälpa till att bygga upp efter att själva redan vara stympade av pandemin? Och vad händer i framtiden?

Den kortsiktiga svängningen: bistånd och överlevnad

På kort sikt är Blue Hawaiian fokuserat på att bistå de olika hjälpinsatserna. Den första morgonen efter att skogsbränderna på Hawaii brutit ut levererade deras piloter 6 000 måltider, och de har i praktiken sponsrat bistånds- och evakueringsflyg med sina helikoptrar. Det är ingen liten insats med tanke på att varje rundresa kostar cirka 39 900 kronor (3 600 USD).

De har också inlett samarbete med Red Lightning – ett företag som vanligtvis ger katastrofstöd och levererar förnödenheter i utsatta länder – att flyga över Starlinks till Lahaina för att säkerställa tillfällig internetuppkoppling.

Liknande insatser går att hitta i Kanada, där svåra skogsbränder härjat med bland annat samhällsevakuering som konsekvens.

Hoodoo Adventure Company – baserat i den västliga provinsen British Colombia som är ett särskilt populärt resmål för friluftsentusiaster – erbjöd inledningsvis gratis nödtransporter till turister som ville lämna regionen, men vars flyg blivit inställda.

Snarare än att arrangera utflykter lutar de nu åt att erbjuda nödvändiga resor till och från regionen, mot betalning. Detta som ett sätt att säkra företagets egna kostnader och, i de omedelbara efterdyningarna, kunna hålla personal i fortsatt anställning under tiden ett förbud för icke-nödvändiga resor råder.

Ägaren Lindie Hill är noga med att understryka att den betalning Hoodoo Adventure Company tar för transporterna är till för att täcka personalens löner och milersättning. 

I en intervju med CTV News förklarade hon: 

– Det här är ett sätt för oss att nyttja personal och fordon, att stötta samhället och de resenärer som är strandsatta här, och att hjälpa människor från Vancouver att komma hem.

Hawaii.

Den medellånga vägen: ställ inte in dina planer

Oavsett om researrangörer har råd att plocka upp notan eller själva behöver stöd att betala för sina hjälpinsatser, menar både Myra Galianto och Lindie Hill att det finns en oro för hur det kommer att påverka reseföretag i deras närområde. Många håller fortfarande på att finansiellt återhämta sig från pandemin – hur ska det gå om kunder nu väljer att hålla sig borta eller ställer in sina planer?

– Det här blir tyvärr droppen som får bägaren att rinna över för många företag. Det kommer att vara en väldigt svår tid för lokalsamhället, säger Hill.

– Vi vill se till att alla är medvetna om att Maui är öppet. Snälla, sluta inte resa till Hawaii, det är säkert här. Förödelsen har inträffat, nu samlas vi i en sammansvetsad gemenskap för att påbörja återhämtning och återuppbyggnad, säger Galianto.

Medan västra Maui i nuläget är avstängt för just återhämtning, kan turister besöka de övriga delarna av ön liksom andra av Hawaii. Researrangörer bidrar till hjälpinsatserna med eget kapital samt personal, som ett sätt att hålla den lokala ekonomin på fötter och se till att verksamhet fortsätter vara genomförbar.

– Lokalbefolkningen vill att människor besöker Maui och vi vill hålla vår personal i arbete, fortsätter Galianto och påpekar att de pengar turister spenderar kan användas för att bygga upp lokalsamhället.

Den övergripande situationen: det här försvinner inte

Om det känns som om det är den ena svåra situationen efter det andra – från orkaner till värmeböljor och löpeld – så är det, för att det stämmer.

I sin artikel ”Disaster is on the horizon for travel and tourism if we don’t start doing things differently” skriver Gloria Guevara, chef för Sustainable Tourism Global Center, STGC, att nyligen genomförda studier visar att klimatförändringarna har gjort extrema väderhändelser 50 procent mer sannolika.

Matt Berna, chef för Intrepid Travel i Amerika, håller med:

– Mängden klimatrelaterade händelser eskalerar. Som globalt företag går det inte att undvika. I våra månatliga verksamhetsrapporter förekommer väderrelaterade katastrofer – bränder, översvämningar, jordskred, tyfoner och andra extrema stormar – allt oftare. Klimatförändringarna är på riktigt, och vi utvärderar kontinuerligt våra resor och produkter.

Till exempel pågår värmeböljorna i Europa allt längre, och har blivit allt intensivare. I somras skapade den populära grekiska sevärdheten Akropolis rubriker när man bestämde att hålla stängt mitt på dagen. Detta efter att anställda strejkat på grund av farliga förhållanden för både personal och besökare. 

A group of people standing in front of a building

Description automatically generated

Att i över en timme köa till en sevärdhet utomhus medan en värmebölja pågår, är inte bara obekvämt utan direkt farligt. Foto: Pexels / Jo Kassis

– Det var inte så mycket temperaturen utan hur länge det pågick, säger Tina Sklavolia-Kyriakis från guideföretaget Alternative Athens, om den i juli två veckor långa värmeböljan.

Alternative Athens anpassade sina turer. Bland annat genom att guiderna började använda headsets och att erbjuda kunder möjligheten att ersätta delar av en utomhustur med en dito inomhus, till exempel på ett museum. Man erbjöd även återbetalning av bokade turer. Väldigt få, cirka 5 procent, valde ett av alternativen.

– Folk som var här ville verkligen se Akropolis, oavsett vad, säger Sklavolia-Kyriakis.

Vi har pratat med flera andra utflykts- och researrangörer vars verksamhet har påverkats av värmeböljorna. I vissa fall har det påverkat bokningstrycket och deras förmåga att erbjuda en genomgående högkvalitativ upplevelse. 

Både Tina Sklavolia-Kyriakis och Matt Berna förutspår att högre temperaturer kan resultera i en längre säsong. Under vilken turister reser innan och efter de varmaste perioderna, eller reser till svalare områden.

– Vi förväntar oss att framtida oförutsägbara väderleksförhållanden kommer att ha en stor påverkan på hur turister väljer resmål i Europa under sommarmånaderna. Vi har sett en stadig ökning av vår- och höstbokningar i Europa sedan 2018, 56 procent respektive 70 procent under 2023 jämfört med samma period före pandemin. De mest populära mellansäsongsresmålen inkluderar Grekland, Italien och Spanien, säger Berna.  

Det långsiktiga perspektivet: förändring och anpassning

Det kan finnas fördelar med en längre högsäsong för researrangörer, men de långsiktiga konsekvenserna av klimatförändringarna går inte att ignorera.

– Om tio år kommer många stränder att stå under vatten. Det råder ingen tvekan om att en del resmål kommer att glida av kartan, och vi kommer helt enkelt inte att resa dit längre, förutspår Berna.

Det spelar ingen roll om du tror att de senaste katastroferna beror på klimatförändringar eller gigantiska lasrar från rymden (länka ”gigantiska lasrar från rymden” till detta. Faktum kvarstår att researrangörer behöver förbereda och anpassa sig för att mildra de negativa effekter som väderrelaterade utmaningar har på deras långsiktiga existens. 

Så, vad kan göras?

– Det är avgörande att vi får en bättre förståelse för hur vi behöver förändra och anpassa oss till denna nya verklighet, säger Berna.

En del sevärdheter ser över hur de kan anpassa sina policies i relation till allt mer utmanande väderförhållanden. Sea World har exempelvis utökat sin policy gällande dåligt väder så att den helt enkelt täcker fler typer av det. Framöver kommer besökare bland annat att erbjudas återbetalning när avvikande väder innebär att attraktioner måste stänga i över en timme, om hela parken behöver stänga tidigt eller om temperaturer överstiger 43 °C.

Det kan också innebära att researrangörer ändrar var de tar med besökare på utflykter. Ett återkommande tema på resemässor, till exempel under Arivals event Activate Bangkok i juni, är massturism – och hur man kan mildra de negativa effekterna av det samtidigt som man drar fördel av faktumet att allt fler resenärer vill upptäcka resmål bortom allfartsvägarna. 

Många väljer att ta fram och marknadsföra nya upplevelser i områden som inte har lika höga besökstal. Det kan också bidra till att minska de negativa konsekvenser som kan uppstå när allt för många besökare är på en och samma plats samtidigt. Liksom bidra till att turismens tillskott till ekonomin når nya delar av samhället.

– Under 2023 har vi lanserat nya resor till mindre besökta destinationer som Pakistan, Komorerna och Östtimor, exemplifierar Matt Berna.

A building with colorful tiles

Description automatically generated with medium confidence

Ett sätt att tackla massturism är att uppmuntra resor till mindre besökta resmål så som Pakistan. Foto: Pexels / Aa Dil

För att få en bättre förståelse måste resebranschen också titta noga på hur den i sig bidrar till klimatförändringarna. 

– Turism står för ungefär 8 procent av världens koldioxidutsläpp. Att bara sätta sig på ett flygplan lämnar ett enormt klimatavtryck. Vi måste våga möta sanningen, att även om våra utflykter i sig blir mer miljövänliga, så måste resenärer fortfarande fysiskt ta sig till resmålet, säger Berna.

Han fortsätter:

– Allt har ett klimatavtryck. Det enda sättet vi kan få till en förändring är genom att titta på vår egen påverkan, och sluta ducka för den.

Intrepid Travel investerar i spårning och rapportering av det klimatavtryck deras resor har, för att på så sätt kunna identifiera olika sätt att minska det. Matt Berna uppmuntrar andra utflykts- och researrangörer att överväga detsamma.

The Good Tourism Institute erbjuder till exempel verktyg speciellt framtagna för researrangörer som vill realisera en hållbar verksamhet och samtidigt öka lönsamheten. De har bland annat en guide till hur klimatavtrycket kan mätas.

Myra Galianto uppmuntrar också researrangörer att vara förberedda på hur de ska mobilisera om en katastrof drabbar deras närområde. Särskilt de som till sitt förfogande har resurser i stil båtar och helikoptrar. 

– Ha en situation som vår i åtanke. Börja planera för hur ni skulle hantera något liknande i ert samhälle – och hur ni då skulle kunna hjälpa till.

Källa: Arival

Översättning: Linda Iliste

På nytt jobb