Annons:

Premium

Rapport från Flixbus och Flixtrains 10 års kalas

Travel News chefredaktör Viggo Cavling tog flyget till buss- och tågbolaget Flix huvudkontor i Munchen för att lära sig allt om hur man bygger ett globalt bolag i reseindustrin på bara tio år.

”När vi började var branschen helt analog”

Det var en gång tre killar i tjugofemårsåldern som ville starta ett företag. De ville inte hålla på med e-handel utan ville arbeta med något som betyder något för många människor på allvar: resor. Tio år senare finns deras bolag på fyra kontinenter och i 40 länder. Under sitt första årtionde har man transporterat 300 miljoner passagerare och överlevt en pandemi. Det sista innebar att 20 procent av bolagets liv fram till idag varit i lockdown och restriktioner. Men efter detta bakslag är det fullt fart igen. 2022 redovisar bolaget vinst igen efter två år av förlust under pandemin. Vad är då bolagets affärsidé? Travel News ställer frågan på en direktsänd pressträff på huvudkontoret i Munchen med 40 reportrar från hela världen. Flix är nämligen ett bussbolag, men man äger inga bussar. Det gör lokala bussentreprenörer som sedan sedan kör för det neongröna bolaget som sköter biljettförsäljning, marknadsföring och sätter en standard för bussarna och resorna.

– Vi ville föra in bussbranschen i den digitala eran. När vi började var branschen helt analog. Och vi ville skapa relationer med de lokala bolagen. Vi skrev avtal med bussföretagen på två till tio år. Men vi sa till dem att deras verksamhet skulle blomstra under många årtionden och att deras bolag skulle gå så bra att deras söner och döttrar skulle kunna ärva dem, säger vd André Schwämmlein. 

André Schwämmlein, medgrundare och VD för Flix med bolagets finanschef Christoph Debus.

”När vi sa detta till våra investerare så bara skrattade de och sa att man kan inte tjäna pengar på tåg”

Han är en av de tre grundarna. På pressträffen är han klädd i bruna chinos, väst, kavaj och en vit t-shirt. Han har samma utstrålning som en IT-entreprenör från Silicon Valley. Hans bolag går att jämföra med Uber. I grunden finns en app som kunderna laddar ner världen över och som funkar på samma sätt överallt. För fjorton månader sedan köpte Flix upp Greyhound och redan nu är funkar bolagets app i USA och Kanada. 

Men Flix vill som sagt inte pressa sina underleverantörer in i kaklet när det kommer till ersättning. Istället är det priserna som ska vara riktigt låga. I Sverige kan du åka mellan landets två stora städer för 129 kronor om du är ute i god tid. Här…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024