Annons:

Premium

Analys: Därför återuppstår ett stendött varumärke

Den isländske reseentreprenören Andri Ingólfsson blåser liv i det solkade varumärket Detur som han köpt ur konkursboet. Han gjorde själv stor konkurs 2018 med Solresor, Bravo Tours och Primera Air. Nu satsar han på lågprisbolaget Aventura Travel Group. Av: Leif Holmkvist.

”Bara en sak talar för att det lyckas – lågkonjunkturen”

Varumärket Detur var gravt misskött av den senaste ägaren Haluk Semiz och stärktes knappast under pandemins långvariga resestrul. När resenärer klagade gömde sig ledningen, inte minst för Travel News. Att dra ner rullgardinen i skyltfönstret gör bara de som har något att dölja. 

Efter den väntade konkursen den 17 oktober rasade 12 000 ansökningar om resegaranti in hos Kammarkollegiet enbart i Sverige. Hur många som får tillbaks pengar är fortfarande oklart och varumärket borde vara stendött.

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024