Främst är det resor under de populära semesterveckorna i juni och juli som bokas just nu.
– Det märks tydligt på våra bokningar att många svenskar har fått ett extra tillskott i hushållskassan. De två senaste veckorna har vi haft vår bästa försäljningsperiod sedan början av året. Majoriteten av resorna som bokas just nu är resor under högsäsongen, vilket är perioden då många barnfamiljer reser och priserna på resor generellt sett också är högre, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI i ett pressmeddelande.
Liknande siffror finns hos Sveriges största researrangör Ving. Där ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.
– Det blev onekligen extra tydligt i år att den rekordstora skatteåterbäringen genererade reslust. Det blev en riktig skatteeffekt i helgen när många hade hunnit prata ihop sig om sina kommande semesterplaner. Och är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving i ett pressmeddelande.
Trenden att vi väljer upplevelser och resor framför prylar är tydlig sedan efter pandemin. På Grand Travel Award i februari på Grand Hôtel i Stockholm undrade förste vice riksbankschef Anna Breman om detta skifte i hushållens konsumtion skulle hålla i sig. Dagens siffror är ett tydligt tecken på att skiftet består.
Fakta bokningssiffrorna
Datan baseras på TUIs bokningar försäljningsveckorna 14 och 15 2024, jämfört med samma period i fjol. All data innefattar endast bokningar från TUIs svenska försäljningskanaler.