– Vi gör inte detta för att minska personal och spara pengar på kort sikt utan ambitionen är att välja rätt väg i Sverige och anpassa oss till hur vi tror att marknaden kommer se ut på sikt, efter krisen, säger koncernchef Hans Holmen.
De nya strategierna går ut på att HRG ska fokusera på stora kunder och kunder med avancerat resande och dessa har för det mesta kontor i de stora städerna.
– Vi kan inte vara med och konkurrera på pris i alla små verksamheter som finns utan kommer att lägga mer krut på de stora kunderna. Det innebär dock inte att vi tar bort våra tjänster för mindre kunder.
Förutom storstadskontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö blir även Kalmarkontoret, som har en stark grupp- och evenemangsavdelning, kvar.
Övriga kontor, i Sundsvall, Borlänge, Uppsala, Karlskoga, Norrköping, Jönköping, Växjö och Helsingborg ska läggas ner och kunderna som handlar på dessa kontor flyttas. Förhandlingar pågår med såväl kunder som fack.
– Vi får se hur många kunder vi lyckas flytta, men så här långt har vi mötts av förståelse från dem vi har talat med, säger Hans Holmen.
80 personer arbetar på de kontor som läggs ner, men avsikten är inte att dra ner personalstyrkan i den omfattningen.
– Vi kommer att prata med de som jobbar på kontoren som läggs ner och se hur många som vill flytta. Men vi har förståelse för att många är rotade på orten och har svårt att bryta upp, säger Hans Holmen.
Sedan finanskrisen har HRG Nordic gjort ändringar i ledningsgruppen samt dragit ner personalstyrkan med ungefär 100 personer, varav 50 i Sverige. Under tiden har de nya strategierna utkristalliserats.
– Vi har justerat efter hand, lite till och lite till. Nu kände vi att det var dags att ta ett större grepp för att ha rätt organisation när det vänder.
Hans Holmen poängterar att strategibytet inte är ett sätt att spara kostnader för att klara krisen.
– På kort sikt får vi inte minskade kostnader eftersom vi sitter kvar i hyreskontrakt och har personal som har jobbat länge med långa anställningskontrakt. På lång sikt kan vi uppnå vissa besparingar till exempel när det gäller lokaler och datalinjer.
De nya strategierna går ut på att HRG ska fokusera på stora kunder och kunder med avancerat resande och dessa har för det mesta kontor i de stora städerna.
– Vi kan inte vara med och konkurrera på pris i alla små verksamheter som finns utan kommer att lägga mer krut på de stora kunderna. Det innebär dock inte att vi tar bort våra tjänster för mindre kunder.
Förutom storstadskontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö blir även Kalmarkontoret, som har en stark grupp- och evenemangsavdelning, kvar.
Övriga kontor, i Sundsvall, Borlänge, Uppsala, Karlskoga, Norrköping, Jönköping, Växjö och Helsingborg ska läggas ner och kunderna som handlar på dessa kontor flyttas. Förhandlingar pågår med såväl kunder som fack.
– Vi får se hur många kunder vi lyckas flytta, men så här långt har vi mötts av förståelse från dem vi har talat med, säger Hans Holmen.
80 personer arbetar på de kontor som läggs ner, men avsikten är inte att dra ner personalstyrkan i den omfattningen.
– Vi kommer att prata med de som jobbar på kontoren som läggs ner och se hur många som vill flytta. Men vi har förståelse för att många är rotade på orten och har svårt att bryta upp, säger Hans Holmen.
Sedan finanskrisen har HRG Nordic gjort ändringar i ledningsgruppen samt dragit ner personalstyrkan med ungefär 100 personer, varav 50 i Sverige. Under tiden har de nya strategierna utkristalliserats.
– Vi har justerat efter hand, lite till och lite till. Nu kände vi att det var dags att ta ett större grepp för att ha rätt organisation när det vänder.
Hans Holmen poängterar att strategibytet inte är ett sätt att spara kostnader för att klara krisen.
– På kort sikt får vi inte minskade kostnader eftersom vi sitter kvar i hyreskontrakt och har personal som har jobbat länge med långa anställningskontrakt. På lång sikt kan vi uppnå vissa besparingar till exempel när det gäller lokaler och datalinjer.