XLNT Travel sa vid årsskiftet upp sitt partneravtal med sin nuvarande samarbetspartner Egencia och startade i stället det egna resebyrånätverket Arrive Agencies för fristående affärs- och gruppresebyråer. Affärsidén är att underlätta för partnerbyråerna genom att bland annat erbjuda förhandlade leverantörsavtal, jourtjänster, tekniska lösningar och IT-support.
– Vår ambition är att bli Sveriges ledande partnernätverk för affärsresebyråer. Vi finns för resebyråer som vill ha den senaste tekniken utan att ge avkall på den personliga servicen, säger Annika Hultgren, vd för Arrive Agencies till Travel News.
Arrive Agencies har i dagsläget skrivit avtal med sex resebyråer, inklusive XLNT Travel. Scanworld och Hansen Event & Conference är redan anslutna, och den 1 juli tillkommer Scanworld, Excit´s i Sölvesborg, Smålands Affärsresor i Gislaved och Resekompani Sandviken.
Även XLNT ansluter den 1 juli. Den sammanlagda omsättningen för de sex signerade partnerbolagen ligger på cirka en miljard kronor. Vid årsskiftet hoppas Annika Hultgren att fler resebyråer ska ha anslutit sig till Arrive Agencies och att omsättningen då har ökat kraftigt.
– Jag för samtal med ytterligare 15 resebyråer. Det finns inget som säger att alla kommer med, men vi har fått ett positivt välkomnande på marknaden och vi har goda förutsättningar att växa, säger hon. Samtidigt det inget självändamål att bli större, enligt Hultgren.
– Det är viktigare att få med resebyråer som strävar åt samma håll som vi, än att vi blir många. Vi kan anpassa oss lättare efter kundernas behov om vi inte har för stor kostym.
Arrive Agencies tar just nu fram en gemensam bokningsapp som ska kunna användas av partnerbolagens kunder. Och i höst blir man först i Skandinavien med att använda Amadeus nya självbokningslösning Cytric, som ersätter AeTM.
– Inköpssamarbeten räcker inte idag. Det är tekniken som kostar och det är där det största behovet av samarbete finns, säger Annika Hultgren.