Annons:

Danska resebyråer storsatsar på Sverige

Nyhavns Rejser är en av flera danska resebyråer som satsar på Sverige och Norge.

– Konkurrensen på den danska marknaden är stenhård, därför söker sig allt fler aktörer in på den svenska och norska marknaden.

Det menar Geir Aasgard Hansen, vice president för den nordiska marknaden på danska resebyrån Nyhavn Rejser som just tar sina första steg i Sverige och Norge. Annonseringen har börjat i riksmedia och resebyrån söker såväl personal som lokaler i Stockholm och Oslo.
– Första året är ett lanseringsår. Från och med andra året satsar vi på att växa markant, säger Geir Aasgard Hansen utan att vilja gå in på några exakta siffor.
Nyhavn Rejser grundades 1988 och är sedan dess nischad mot resor i lyxsegmentet. Resmålen är långväga, till exempel Malaysia, Indonesien, Kariben och Sydafrika. Och det är just de danska nischaktörerna som i allt större utsträckning letar sig utanför landets gränser. Det mest tydliga exemplet är Albatros Travel vars Sverigesatsning började 2009 med läsarresor i samarbete med en handfull tidningar. Försäljningen har sedan dess ökat från sammanlagt cirka 20 miljoner i Sverige, Norge och Finland till 250 miljoner i Sverige, 150 miljoner i Norge och 50 miljoner i Finland (2013). Bakom expansionen stod Geir Aasgard Hansen, som alltså nu ansvarar för motsvarande satsning hos Nyhavns Rejser.

Bedömer du att konkurrensen är mindre i Sverige och Norge än i Danmark?
– Det är tufft i alla länder. I Sverige är konkurrensen hårdare än i Norge.  Samtidigt är den svenska marknaden attraktiv, ni har ett sofistikerat resmönster som passar specialaktörer, säger han.

Kommer ni liksom Albatros att satsa på läsarresor?
– Vi ägs ju till 70 procent av Aller Media så där kommer vi självklart ha läsarresor.
Den danska satsningen på de nordiska grannarna bekräftas av Lars Thykier, administrativ direktör på Danmarks Rejsebureau Forening.
– Den danska marknaden har sina begränsningar för nischaktörerna så det är inte konstigt att de tittar på Sverige och Norge.  Jag tror att ytterligare fyra–fem resebyråer och turoperatörer är på gång över gränsen. Samtidigt kommer utländska aktörer in på den danska marknaden. Det är en naturlig konsekvens av globaliseringen, säger han.
Per Johnsson

Kommentarer är stängda.