Affärsidén är att hjälpa kunder att förvandla bonuspoäng till faktiska resor. Att göra detta är krångligt om man inte är van och många poäng bränner inne. Under corona har det förstås varit tufft.
Men nu har det vänt enligt Alexis Barnekow.
– Det är otroligt glädjande att vi ser att resandet har börjat återvända. Förra veckan slog Chatflights försäljningsrekord (sedan starten 2018). Prognosen framåt ser lika ljus ut. Det är inte primärt de kommande veckorna som våra kunder väljer att boka utan om några månader (sep-jan). Det vittnar om en optimistisk syn på framtiden och därför ser jag att resandet snabbt kommer börja öka under våren.
2019 omsatte bolaget 1,3 miljoner. I februari var omsättningen uppe i 380 000 kronor. Det är alltså om nettoomsättning, inte bruttoförmedling.
2021 vill man nå 5 miljoner och målet för 2023 är att vara Nordens största resebyrå.
– Vi är en utmanare i resebranschen och det vi gör funkar, det går väldigt bra för oss just nu men våra konkurrenter har det extremt tufft.
Vad gör chatflight annorlunda?
– Vi kan Eurobonus och andra poängsystem vilket inga andra resebyråer kan. Vi kan hjälpa våra kunder att omvandla poäng till resor samt optimera betalda resor så att man maxar sin poängintjäning. Vi hjälper dem också att “navigera i poängdjungeln”, det vill säga välja rätt lounge, kreditkort och vara strategiska i hur de bokar resor. Frekventa resenärer tycker att det här är mycket viktigt och vi tycker det är konstigt att ingen annan resebyrå erbjuder det.