Annons:

Ny rapport: Nu vill svenskarna resa igen

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att en majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året, enligt ett pressmeddelande.

Att så pass många svenskar är in-market är goda nyheter för resebranschen som under pandemin har sett efterfrågan sjunka nämnvärt.

– Vi ser att intresset för att resa utomlands på charter nu ökar, och den här rapporten visar att marknaden, i högt tempo, börjar återställa sig, säger Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group.

Studien visar inte bara att många planerar en resa i vinter, utan avslöjar också att en betydande andel ännu inte har bokat sin resa, vilket skulle kunna antyda en viss avvaktande inställning hos befolkningen.

– Vid tillfället då undersökningen utfördes var det 70 procent av de som planerat en resa under hösten som ännu inte hunnit boka den och 83 procent som ännu inte hunnit boka sin vinterresa.**** Möjligheten att övertyga en konsument med resereklam är alltså mycket stor, säger Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services i ett pressmeddelande.

Här är de fem viktigaste faktorerna för flygresenärer vid val av resa:

  1. Att komma fram
  2. Att komma hem
  3. Pålitlighet
  4. Pris
  5. Återbetalningsgarantier

Här är de fem viktigaste faktorerna för charterresenärer vid val av resa:

  1. Komma hem
  2. Komma fram
  3. Pålitlighet
  4. Återbetalningsgarantier
  5. Hotellupplevelsen

*Orvesto Konsument 2020 Helår
**Orvesto Konsument 2019 Helår
***Schibsted panelundersökning, Schibstedpanelen, 619 IP, fältperiod 19/2 – 31/3 2019 ****Schibsted panelundersökning, Norstat Onlinepanel, 1005 IP, fältperiod 10-22/9 2021

En kommentar

  1. Per: -Möjligheten att övertyga en konsument med resereklam är alltså mycket stor, säger Nils Nilsson, Insight Manager på Schibsted Marketing Services. Säger Schipsted som äger bl.a flera tidningar med annonsutrymme...