ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsument och företag som ett alternativ till att gå till domstol om företaget inte vill gå med på kundens krav. ARN ger bara rekommendationer till lösning utifrån lagar och praxis. I regel följer företagen ARN:s rekommendation.
Under pandemin har resebranschen varit extremt pressad och i många fall hamnat i tvist med kunder, oftast om återbetalning av beställda resor eller tjänster. Det avspeglas i antal ärenden som hamnat på ARN:s bord:
År/antal fall
2018: 4105
2019: 5346
2020: 9461
I år har antalet anmälningar till ARN minskat, vilket rimligen beror på att resebranschen i stort sett varit förlamad av statens rekommendationer. Från pandemins utbrott i mars i fjol till dags dato har 11 379 ärende om resor landat hos ARN.
I nästan hälften av fallen som rör resor fick konsumenterna rätt mot företaget:
År/rätt i %:
2018: 46
2019: 41
2020: 46
Resebranschen ligger ungefär på samma andel fall som får rätt som övriga branscher, till exempel bostad, motor, möbler eller skor. Två branschen sticker ut där konsumenten bara i ungefär vart tionde fall vinner över företaget: bank och försäkring.
Resebranschen är ungefär lika bra, eller dålig om man så vill, som andra branscher på att följa ARN:s rekommendationer:
År/följsamhet i %:
2018: 86
2019: 80
2020: 80
Företag som vägrar följa ARN:s rekommendationer hamnar på tidskriften Råd & Röns svarta lista. Ett av de värre resebolagen är Fun Cruices, som nu toppar svarta listan. Fun Cruices ställde in studentkryssningar, men vägrade betala tillbaka mer än biljettsumman till studenterna, trots att ARN slog fast att studenterna hade rätt till hela summan.
Fun Cruices har ordnat kryssningar sedan 2003 och drivs av företaget Studentresor i Sverige AB, som nyregistrerades förra hösten och nu säljer studentkryssningar med Silja Line inför nästa vårs examen. Tidigare drevs kryssningar via Funcruices Scandinavia HB och företaget B2 Group International AB, som i fjol omsatte 4,1 miljoner, gick back och fick oren revisionsberättelse på grund av för sent betalda skatter och sociala avgifter.
Leif Holmkvist