Annons:

Peter Zacke tar över Swetravel

 Peter Zacke tar över som vd för Swetravel i vår efter Hans Nohrenius, som väljer att arbeta deltid inom organisationen. Nu är målet inställt på expansion. – Jag har flaggat en längre tid för styrelsen att jag vill trappa ner, samtidigt som fokus ligger på att utveckla organisationen resursmässigt. Peter Zacke är en drömrekrytering och jag kastade mig på min styrelse för att övertyga den när jag förstod att han var intresserad, säger Hans Nohrenius.

Zacke anses vara en klockren rekrytering med tanke på att han är känd i branschen, har helt rätt kompetens och själv drivit resebyrå på ett framgångsrikt sätt som en av grundarna till MZ Travel.
Peter Zacke har de senaste sex åren arbetat som vd för Kyssinge Golf, men längtat tillbaka till resebranschen och funderat på att starta eget eller köpa en resebyrå. I höst har han varit i kontakt med ett 20-tal branschpersoner.
– Jag var lite skeptisk till min längtan tillbaka först. Det kan ju vara så som med lumpen, att man minns allt det roliga. Men att bli vd för Swetravel kändes helt rätt. Detta är en större utmaning för mig än att starta eget, det har jag ju redan gjort, säger Peter Zacke.
Han har redan nu stor erfarenhet från Swetravel, eftersom hans resebyrå var medlem i fyra–fem år i slutet av 1990-talet.
Hur ska du förändra Swetravel?
– Det blir inte några dramatiska förändringar. Vi ska fortsätta att förädla våra produkter, avtal och funktioner för att våra medlemmar ska få de bästa förutsättningarna att utvecklas. 
Hans Nohrenius fyller i:
– Och ta tillvara på den uppenbara möjligheten att expandera. Vi märker tydligt av ett tryck från mindre affärsresebyråer som vill konkurrera med de stora. Att vi har Amadeus värstingversion i e–Travel Management och egen utbildad huvudadministratör ger dem en stor fördel.
Han menar att skillnaden mellan små resesebyråer och de stora jättarna har minskat.
– I dag har den lilla resebyrån i princip ha samma tjänsteutbud som den stora. När jag började på Swetravel 2002 efter många år på American Express var ambitionen att vi skulle bli skarpare på affärsresesidan och kunna konkurrera med de stora. Då var det ljusår emellan små och stora resebyråer.
– Det är bara vad ni trodde på American Express. Den stora skillnaden har väl alltid varit den personliga kontakten, säger Peter Zacke med glimten i ögat.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.