”Människor som tidigare inte bokat med en resebyrå känner att det ger dem lite mer komfort att de har någon att lita på”
Sightseer har pratat med 64-årige Barry Pilbeam som beskriver förra årets resa till Amsterdam som ”hemsk” och dragit slutsatsen att nästa gång ska han inte sätta ihop resan själv utan vända sig till ”ett proffs”.
Tidningen har pratat med resebyråer som får nya kunder som letar efter en känsla av säkerhet efter att coviskapade en instabil semesterbransch.
– Människor som tidigare inte bokat med en resebyrå känner att det ger dem lite mer komfort att de har någon att lita på, säger Lesley Keyter, grundare och vd för den Calgary-baserade byrån The Travel Lady.
– Många människor har tappat tron på att flygbolagen hjälper dem, tillägger han.

”Virtuoso, ett globalt resebyrånätverk, som rapporterade en 50-procentig ökning av efterfrågan under det senaste året”
Hennes egen byrås försäljning ökade med 28 procent från 2019. Kunderna tenderar också bli yngre, med fler personer under 50 som vill använda tjänsterna. Virtuoso, ett globalt resebyrånätverk, som rapporterade en 50-procentig ökning av efterfrågan under det senaste året.
– Covid utlöste definitivt en föryngring av resebyråernas kunder, säger Keyter. Yngre har inte tid att planera men de vill resa, så de vill lita på att någon gör det åt dem.
När något går fel har resebyråerna tillgång nätverk som gör att de omedelbart kan boka om ditt flyg med alternativa flygbolag eller hitta lediga hotellrum. De kan byta biljetter mellan olika flygbolag, medan om man bokar direkt med ett flygbolag kan man vara hänvisad till det specifika företaget.
Marc Casto, chef för Leisure Americas, pekar också på de stora förseningar och avbokningar som flygbolag och flygplatser stod inför när de försökte öka sin verksamhet efter att ha minskat arbetsstyrkorna under pandemin.
– Det finns en högre sannolikhet för kaos som kan vara svårt att hantera, och vi förväntar oss att det kommer att vara fallet i många år, säger han.
Resebyråerna märker också att människors resvanor förändras. Efter år av att ha varit inlåsta väljer kunder längre och dyrare resor för att försöka ta igen den tid de förlorat. Mer komplicerade resor gynnar också resebyråer, menar Lesley Keyter.
– Att använda en resebyrå för att välja rätt semester är ungefär som att använda en finansiell rådgivare för att vägleda hur man fördelar pengar.