Annons:

Resia stänger butiker och varslar

Fem av Resias butiker i olika orter ska stängas för att fusioneras med andra. Det kommer att innebära varslade tjänster. Bakom ligger ett strategiskt beslut att satsa mer på specialiserade säljare – vilket kräver större enheter.

Resias butiker i Arvika, Ängelholm Falkenberg, Katrineholm och Jönköping kommer att stängas under 2016. De ska i stället fusioneras med butikerna i Karlstad, Helsingborg, Varberg, Eskilstuna respektive med Skövde/Borås.

Enligt Resias försäljningsdirektör Bo Jakobsson är inte syftet att minska personalstyrkan, det är ett strategibyte för att möta ändrade kundbeteenden.

– Det ena är att kunden ganska kraftfullt ställer krav på specialistkompetens. Det andra är ett annorlunda beteendemönster med mer digital närvaro, säger Bo Jakobsson.

Han hävdar att kunderna i dag kräver att säljarna ska ha alltmer detaljerade kunskaper om alla resmål, hotell med mera.

– Vi måste få lite större enheter, där vi kan samla specialistkompetensen, så kunden kan få ta del av den inom varje affärsområde. Tittar vi in lite i kristallkulan ska en kund som vill åka på safari kunna få prata med en av våra säljare som är specialist på safaris. Så måste vi bete oss.

I och med detta går Resia från 50 till 45 butiker i landet. På de fem butiker som stängs berörs cirka 15 tjänster. Om dessa inleds nu fackliga förhandlingar.

– Jag kan eller vill inte förekomma förhandlingarna. Alla kanske inte har möjlighet att flytta med till närliggande orter, även om de skulle vilja. Men det är inte 15 tjänster som ska försvinna. En del av dem kommer tveklöst att hamna på de andra orterna, men kanske inte alla.

Läs även: Resia vände till vinst

4 kommentarer

  1. Christian Ljungström: Det bästa med en kristallkula är att framtiden är alltid lika glasklar. Skämt och sido Resias kristallkula har tidigare inte visat sig så pålitlig glasklar med facit i hand (tex övertagandet av Resfeber), Resia är snarare trapphusspirituella - dvs Resia kommer på i trappan upp till sitt sovrum vad Resia istället tidigare skulle gjort och sagt under dagen. Resia kommer även få det svårt att vinna kampen emot paketeringsresebyråerna. Många paketeringsresebyråer har extremt duktig personal i Sverige inom sitt nischade specialområde och goda lokala kontakter på destinationerna. Det tar många år att bygga upp sådana nätverk. Som grädde på mosen är vissa av dessa resebyråer även extremt duktiga på Googleoptimering inom sitt nischade fält och digitalt fullt stridsdugliga. Traditionella återförsäljande resebyråer (tex Resia eller Bigtravel etc) som inte själva äger väsentliga moment av sin reseprodukt kommer antagligen framöver få det tufft. Så är det redan i dagsläget synbart . Traditionella återförsäljande resebyråer konkurrerar å ena sidan emot ungdomligt innovativt stoj som AirBNB, flygresor.se, Momondo etc och andra sidan emot väldigt seriösa paketeringsresebyråer. Sen för det tredje vill charterbolagen kapa i högsta mån återförsäljande mellanled.
    • Krister: Fräga inte mej. Jag lämnande branschen 1991. Då man fortfarande dirrade...
  2. Roy: Jaha nu är Christian igång igen med sin kristallkula som alltid har glasklara analyser i efterhand , ett arbetsredskap som tillför väldigt lite värde och väldigt vanligt bland uppsagda fd medarbetare,. Det verkar inte som det där Resia kan göra något rätt, satsar man stort gör man fel, skär man ned gör man fel . jag kan hälsa unge Herr Ljungström att "traditionella resebyråer" har varit utrotningshotade de senaste 20-25 åren. För övrigt finns det nog inget som heter "traditionella resebyråer " längre eftersom de har anpassat sig till omvärld och marknad gång efter annan som så många andra branscher genom åren. Liksom manuella chrakavdelningar återkommer och vinylskivor så kommer förmodligen behovet av " traditionella resebyråer" att återkomma om än i annan skepnad, att ha en egen resespecialist blir en statussymbol eller helt enkelt en viktig bit i vardagspusslet. Liksom städhjälp, hemkörd matkasse osv Sen är väl frågan om Resia är så värst traditionella , med ett renodlat online bolag i Resfeber och Box Office - evenemangsavdelning som erbjuder mervärde på resan , med en affärsavdelning som omsätter miljardbelopp och nyligen blivit korat som Sveriges Bästa för åttonde gången, med en Grupp & Konferensdel som bara växer och varje år tar marknadsandelar där branschen backar, med en PCO del som tar Kongresssverige med storm på ett femtontal orter. Några kul betraktelser ur herr Ljungströms kristallkula - det verkar lite udda att inte flygresor.se och Momondo ses som seriösa, men CL kanske vet nåt som vi inte vet ? - att det tar många år att bygga nätverk beror väl på hur duktig man är , å andra sidan har Resia hållit på i 42 år och är duktiga så de nätverken är rätt bra, även om inte Christian får vara med . - trapphusspirituella snacket känns lite krystat, man får snarare släppa jobbet i trappan till sitt sovrum om inte förr, det kommer förmodligen alltid en ny dag som man kan göta storverk på om man hållit på i 42 år :,,, Taclk ändå för den utförliga rapporten i efterhand, alltid lika underhållande.
  3. Christian Ljungström: Det som jag anser som konstigt är att någon bakom skyddar ledningen på Resia. Inom vilket annat företag hade ledningen fått sitta kvar?