Annons:

”Vi kan inte vänta till att det vänder”

Mikael Lundberg är blivande vd på Lingmerths Resebyrå. Här svarar han på Travel News på nytt jobb enkät om vem han är, reseindustrins största utmaning och hur branschen ska överleva Corona.

Grattis Mikael Lundberg till nya jobbet som vd på Lingmerths Resebyrå. Varför valde de dig?

Tack! Jag är mycket glad för förtroendet att ta nästa steg med Lingmerths. Det är en ganska ovanlig rekryteringsprocess, i varje fall för mig. Jag har lärt känna Lingmerths, och de mig, under lite drygt 1,5 år, då jag som konsult arbetat med deras framtida strategi, position och erbjudande. Jag tror verkligen på den väg vi stakat ut för bolaget, tillför kompetens som är bra för nästa steg i utvecklingen, och har ett ledarskap som kommer att passa Lingmerths. 

Du var tidigare på Consid, vad gjorde du där och vad gör företaget?

Consid är ett av Sverige snabbast växande bolag inom IT, management och digital marknadsföring. Man har ca 1 000 anställda och omsatte 2019 strax över en miljard. Jag hade flera roller där, strategikonsult inom digital transformation, affärsområdeschef för Digital transformation och Information security, samt VD för ett av koncernens dotterbolag: Paradigm brand consultancy. 

Vad gör en vd på Lingmerths Resebyrå hela dagarna?

Det återstår väl lite att se för min del då jag inte formellt sett börjat än. Från maj kommer jag inledningsvis att ytterligare lära känna verksamheten, få överlämning och fortsätta arbetet med att konkretisera planen för vägen framåt. Från augusti tillträder jag officiellt i rollen som VD. Självklart måste vi också jobba här och nu med att skapa och ta tillvara på de möjligheter vi kan i situationen med Corona vi alla befinner oss i.

Du ska leda en digital omställning och ni ska storsatsa, berätta mer.

Jag vill gärna berätta mer om vår förflyttning och transformation, men håller er på halster lite till. Jag tror egentligen inte på att sätta ordet ”digitalt” framför saker. Digitalt har inget egenvärde, och löser inget i sig självt. Det är däremot en stor drivkraft till förändring av affärsmodeller, värdekedjor, relationer och beteenden som alla måste förhålla sig till. 

Ni finns på 10 orter i södra Sverige, har cirka 100 anställda, var är ni om tre år?

Antalet orter och anställda är inget mål i sig. Det viktiga är det värde vi skapar och levererar till kunder, medarbetare och partners. Det Lingmerths jag känner har ett oerhört högt engagemang för kunden, och det ska vi bygga vidare på. Om tre år tror jag att vi i mycket större utsträckning använder data för att skapa en relevant och anpassad kundupplevelse som man vill ha igen, och gärna berättar för andra om. Vi har även ett bredare tjänsteutbud som möjliggör att vår affär står mer på egna ben, där vi i betydligt större utsträckning tar betalt för det värde vi skapar. 

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?

Det är en spännande och utmanande tid. Min bild är att branschen redan innan Corona befann sig i stark förändring. Det är ju en bransch som var tidig i digitaliseringen, men den utvecklingen har inte stannat av utan fortsätter att påverka fler och fler områden. Sen kommer pandemin ovanpå det, och ändrar förutsättningarna fullständigt. Det är självklart ingen som vill ha situationen just nu, men det vi kan påverka är hur vi förhåller oss till den. Jag tror att det kan komma positiva saker ur läget nu, och jag ser massor av positiva möjligheter framöver. 

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna när detta släpper?

Vi kan inte vänta till att det vänder. Vi behöver ta tillvara alla möjligheter som finns, och samtidigt testa nya idéer som kan skapa värde här och nu. Det sämsta vi kan göra nu är att bli passiva och vänta. Bättre att testa en idé, flyger den så flyger den, om inte så testar vi nästa. Självklart jobbar vi också med frågan om hur vi kan skala upp snabbt när det vänder. Vi passar även på att göra vissa aktiviteter som kommer att stärka oss på andra sidan av pandemin. 

Hur börjar du din arbetsdag? 

Med en kaffe i fikarummet. Då stöter man oftast på många kollegor, och får en bra chans att uppdatera sig om läget. 

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

För mig är det viktigt att tro på uppdraget, idén om varför verksamheten finns och vad man ska åstadkomma tillsammans. Den idén styr sen vad vi gör, och inte gör för den delen, men också hur vi är mot varandra och kunderna för att bli framgångsrika. Jag tror genuint på vägen framåt med Lingmerths. 

Reseindustrins största utmaning?

Den stora frågan just nu är väl hur långvarig Coronapandemin och restriktionerna blir. Och vilka förändringar i beteende och attityd det för med sig. Det mer än något annat kommer att påverka de kommande åren. Samtidigt stannar inte den digitala utvecklingen av, utan accelererar faktiskt än mer på vissa sätt under omständigheterna just nu. Den stora utmaningen kommer ligga i att kunna definiera och möta spelplanen så som den kommer att se ut, och hitta rätt balans mellan snabbhet, flexibilitet och långsiktighet. 

Namn: Mikael Lundberg

Titel: VD

Familj: Fru och två barn

Ålder: 43

Bor: Jönköping

Senaste resa: Har rest mycket i jobbet, nationellt och en del internationellt, men privat gick den till Åhus då den tänkta påsklovsresan ställdes in pga. Corona.

Favorithotell: Oj, det finns flera. Beror på syfte och sammanhang.  

Favoritfärjebolag: Har ingen specifik favorit. Senaste färjeresan var till Gotland. 

Favoritreseapp: Google maps

Flygbolag som jag åker helst med: Samma som ovan, beror på syfte och sammanhang.

Favoritdestination: Ett vindskydd vid stranden i Kyhl på Österlen, ett tält i svenska fjällen, familjehuset i Åhus, grekiska ö-världen, Melbourne, Bangalore, Shanghai. Jag har många favoriter. Det är ögonblicken, människorna och känslan som gör destinationen till en favorit. 

Min drömresa: Svårt. Island, vandring i Patagonien eller klättring i Yosemite ligger bra till som drömresor. 

Detta vet vi inte om dig: Ligger i träning för att genomföra första Cykelvasan i augusti. Hoppas nu att den inte blir inställd. 

Kommentarer är stängda.