Annons:

Premium

Webben lyfter resebyråförsäljningen

Resebyråernas totala försäljning ökade något 2016 jämfört med året innan. Privatresebyråerna står för tillväxten, visar ny statistik.

Det är Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens, SRF, årliga sammanställning som visar att resebyråernas totala omsättning ökade marginellt i fjol – från 43 709 miljoner 2015 kronor till 45 256 miljoner 2016. För ökningen svarar främst privatresebyråerna vars totala försäljning landade på 25 245 miljoner kronor, att jämföra med 22 803 miljoner. Samtidigt sjönk affärsresebyråernas försäljning något, från 20 906 miljoner kronor 2015 till 20 011 miljoner kronor i fjol.

Omsättningen på svenska marknaden var i stort sett oförändrad för såväl privat- som affärsresebyråerna i fjol jämfört med 2015. I stället ökade försäljningen direkt till utlandet, vilket enligt SRF beror på att försäljningen via internet ökar och i fjol bedömdes svara för drygt 50 procent av den totala försäljningen i Sverige. Fem år tidigare, 2011, var motsvarande siffra 35 procent.

En jämförelse med 2011 visar också att privatresebyråerna växer medan affärsresebyråernas volymer är oförändrade. Av resebyråernas totala försäljning på 34 824 miljoner kronor 2011 stod privatresebyråerna för 15 151 miljoner, det vill säga 10 000 miljoner mindre än 2016. Samma år sålde affärsresebyråerna för 19 673 miljoner kronor, vilket är ungefär i nivå med i fjol.

SRF:s rapport visar också att resebyråernas lönsamhet är fortsatt svag. Under 2016 uppgick det samlade resultatet efter finansnetto till drygt 500 miljoner kronor, vilket motsvarar en vinstmarginal på 1,1 procent. Det är dock en liten förbättring jämfört med 2015 då det samlade resultat efter finansnetto låg på knappt 400 miljoner, och vinstmarginalen på 0,9 procent.