Annons:

Lars Peder Hedberg har lämnat oss – Nordens gastronomiske drivkraft

White Guides grundare och publisher extraordinaire, Lars Peder Hedberg, har efter en tids sjukdom gått bort på söndagen. Han efterlämnar ett stort tomrum hos maken Anders sedan 27 år, och sina många vänner och medarbetare. Det gastronomiska Sverige har förlorat en av sina starkaste och mest insisterande drivkrafter, enligt ett pressmeddelande.

Lars Peder Hedberg blev 72 år och hann under sin livstid sätta sin prägel på det mesta inom svensk gastronomi. Redan tidigt 80-tal, innan begreppet ”foodie” ens var påtänkt, hyllade och hyvlade han krogar i tidningen Gourmet, och på det tidiga 90-talet i krogtestsbilagan 199 Bord. 

Det var den (då) lilla kommunikationsbyrån Intellecta som köpte upp och vässade till den krisdrabbade tidningen Gourmet. Med åren kom byrån att omfatta, utöver inkomstbringande kommunikationsuppdrag och årsredovisningar, titlar som Sthlm City, Intrig och Corporate Intelligence. För sina djuplodande, och ofta rejält bitska, reportage i tidningen Intrig ”skamlöst modellerad efter Vanity Fair” mottog Lars Peder Hedberg 1994 Stora Journalistpriset i kategorin populärpress med motiveringen: ”För publicistisk envetenhet och kreativitet”.

White Guide var ett resultat av en sammanslagning av Gourmets storstadsorienterade och lätt elitistiska 199 Bord och Vägarnas Bästa, som hade ett mer populärt och rikstäckande anslag. Den allra första White Guide publicerades 2005, efter ett intensivt arbete med att ta fram den nya guidens tilltal, utseende och poängsystem. I den processen var Lars Peder, ända fram till slutet, den drivande publicistiska kraften. Han såg även till att White Guide utvecklades med ett eget magasin, White PAPER, instiftade Global Gastronomy Award och utvidgade guidefloran till att täcka hela Norden i och med White Guide Nordic.

Parallellt med White Guide, sin roll som senior advisor på Intellecta, och diverse andra sidospår och intressen var Lars Peder under många år nordisk ordförande för World’s 50 Best Restaurants – vilket ytterligare stärkte hans intresse för att hitta det unika i den globala restaurangfloran. Detta kom också till uttryck i arbetet med den digitala guiden 12Forward.

Under de senaste åren förflyttade sig sakta men säkert Lars Peders intresse för gastronomiskt finlir på toppkrogarna mot det globala matsystemet, och planetens resurser. Hans sista stora projekt blev arbetet med stiftelsen Curt Bergfors Foundation och utmärkelsen Food Planet Prize som arbetar för att aktivt stödja omställningen av det globala matsystemet i hållbar riktning genom forskningsbidrag, utmärkelser och informationsinsatser. 

Lars Peder har inspirerat, engagerat, provocerat och småterroriserat stora delar av den svenska och internationella matbranschen under sin långa karriär. Alltid med integritet. Alltid med humor. Och alltid med en enastående formuleringskonst. 

Det går inte att mäta vikten av Lars Peder Hedbergs betydelse för svensk gastronomi, och han blir djupt saknad.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024