Annons:

McDonalds franchisetagare: Företaget inne på en destruktiv väg

Oron växer bland McDonalds amerikanska franchisetagare när hamburgerkedjan planerar en aggressiv expansion. Text: Janne Sundling

”De flesta av dessa vill överföra verksamheten till sina barn. Det är som en livränta som du överför till familjen”

Pressade av högre kostnader och nya verksamhetsregler, ska representanter för franchisetagarna möta företagets styrelse denna månad att pröva sin sak. De vill ha ”en möjlighet att dela med styrelsen varför vi tror att vi är på en destruktiv väg”, sa en grupp franchisetagare.

Missnöjet utgör en risk när McDonalds samtidigt har stora tillväxtplaner. Om långvariga franchisetagare ”kastar in handduken” är det en ”inneboende operativ risk” för McDonald’s eftersom de då ska ersättas franchisetagare som inte är lika välkapitaliserade, säger en rådgivare till gruppen. 

I ett e-postmeddelande erkände McDonalds att inflationen minskade lönsamheten för franchisetagare förra året, men sa att kassaflödet har ökat med 35 procent per restaurang i genomsnitt sedan 2018 och att långsiktig avkastning är ”stark”.

McDonalds planerar att öppna 1 900 nya platser i år över hela världen, inklusive på sin hemmamarknad. 

”Efter att ha spenderat de senaste fem åren på att investera vårt kapital och energi i att modernisera vår verksamhet, har vi förtjänat rätten att bygga nya restauranger och sätta upp aggressiva mål”, säger företaget i tillkännagivandet.

McDonalds planerar att öppna 1 900 nya platser i år över hela världen, inklusive på sin hemmamarknad.

Men när de ser expansionen har ledningen problem med att vinna över franchisetagare, som driver 95 procent av amerikanska restauranger som genererar cirka 70 procent av intäkterna i landet. Många franchisetagare är oroade över höjda löner och kostnader som urholkar vinsten för operatörerna.  

Vissa franchisetagare är också missnöjda med en ökning av överraskande besök från företagets inspektörer, som riskerar driva bort begåvade chefer. Nya arrenderegler är en annan stridsfråga, liksom en policy som inte längre ger familjen till nuvarande ägare förmånligare behandling vid kontraktsförnyelser.

– De flesta av dessa vill överföra verksamheten till sina barn. Det är som en livränta som du överför till familjen, säger analytikern Peter Saleh. 

I en intern bulletin uppmanade National Owners Association ledningen att ”bromsa kaoset och låta våra restaurangteam fokusera på att ge den bästa upplevelsen till våra lojala gäster.”

Dorothy Stingley och hennes man som driver 15 McDonalds-platser, blev nyligen blev chef för National Franchisee Leadership Alliance. Den 28 mars ska hon möta McDonalds styrelse och vd Chris Kempczinski.

Företaget har också sagt att det blir förändringar i hur det beviljar franchiseavtal. Dessa sak hjälpa till att rekrytera och utbilda en mer mångsidig uppsättning ägare och de har lovat att tillhandahålla 250 miljoner dollar i ägarfinansiering för att hjälpa kandidater. 

Försäljningen i en genomsnittlig amerikansk McDonald’s-butiken är 3,6 miljoner dollar årligen, enligt Technomic-data. Franchiseägaren måste betala för allt från kaffebryggare och papperskorgar till försäkringar och landskapsarkitektur innan de kan göra vinst.

Evercore ISI-analytikern David Palmer skrev i veckan att McDonald’s har ändrat sin beslutsprocess vilket resulterar i ”mer top-down och mindre konsensusskapande” med franchisetagare. Han tillade att detta kan behövas ”för att driva ett förbättrat utförande på restaurangnivå.” 

Kommentarer är stängda.