Annons:

Enkät: Piloter missnöjda med SAS – redan före krisen

Flygbolaget SAS ledning uppger att piloternas missnöje inte har avspeglat sig i interna medarbetarundersökningar. Men en enkät som gjordes före pandemin visade att mindre än en fjärdedel av piloterna hade förtroende för ledningen. Det rapporterar norska E24, som har fått ta del av undersökningen som genomfördes av pilotförbunde

Två piloter som sajten har talat med uppger att tilliten för ledningen generellt sett är ”icke-existerande” bland kollegorna.

SAS presschef John Eckhoff svarar att piloterna utgör drygt 10 procent av den totala personalstyrkan och att man inte känner igen sig i att deras bild skulle delas av resten av personalen.

6 kommentarer

  1. DeltaJanne: Man skulle kunna tro att ett flygbolags primära syfte var att flyga? Det är väl detta som är SAS stora problem, en alldeles för stor administration? Det är väl inte många bolag i världen som har mer administrativ personal än flygande.
  2. Dan: ” SAS presschef John Eckhoff svarar att piloterna utgör drygt 10 procent av den totala personalstyrkan och att man inte känner igen sig i att deras bild skulle delas av resten av personalen.” Herregud vilken kommentar, har SAS glömt bort att man flyger flygplan. Om en så stor del av pilotgruppen inte har förtroende för ledning kanske man bör stanna upp och tänka till? Det är denna gruppen på 10% som har det yttersta ansvaret för flygsäkerheten och Eckhoff viftar bort det med att det är en liten grupp. Pinsamt!
  3. Lars B: Ni glömmer tydligen att det krävs betydligt fler än bara piloter för att driva ett flygbolag. Ett flertal flygbolag har outsourcat många tjänster. Det betyder inte att det alltid blir billigare och bättre. Men ser man enbart till antalet anställda kan det variera mycket. Men alla jobb måste göras. En del flygbolag ger noll service till sina kunder. Det är då i huvudsak sällan resenärer som tar vad som helst huvudsak man tror det blir billigare. Vilket det sällan blir i längden. Frekvent resenär.
  4. Flygledare: Teknikerna har ett minst lika stort ansvar för säkerheten inom flyget. De finns fler som bidrager till säkerheten. Att enbart se till piloterna är ett misstag.
  5. Konkurrens är bra!: SAS piloter har väl inte varit nöjda de senaste 25 åren eller så då flyget började avregleras och konkurrensen ökade och low cost carriers gjorde sitt intåg. Då började på allvar de höga lönerna och glassiga arbetsvillkoren ifrågasättas. Kommer ihåg att jag läste för många år sedan att skillnaden på en SAS-pilot och en Ryanairpilot var att Ryanairpiloten hade 75% av SAS-pilotens lön (vilket ändå inte var dåligt) och att SAS-piloten jobbade 75% av de timmar som Ryanairpiloten jobbade på en månad. Villkorsavståndet har krympt med åren men det är väldigt tydligt att SAS näppeligen har överlevt 2000-talet, trots flera kapitalinjektioner från oss skattebetalare och övriga ägare och trots en ordentlig andel högyieldskunder i affärssegmentet, medan t ex Ryanair haft en hög lönsamhet och tillväxt unders samma period som de i princip bara flugit privatresenärer. Post covid krymper affärsresandet ytterligare med 20-35% vilket gör att SAS måste kunna leva på en ännu lägre yieldnivå och närma sig lågprisbolagen ännu mer. Annars kommer inte SAS-piloterna ens ha någon arbetsgivare att vara missnöjd med...
  6. Mr Erik: SAS piloter som grupp har varit missnöjda många årtionden. Det verkar sitta i väggarna eller i SAS DNA att vara missnöjda. Strejkhot och ”tal om säkerhetsbrister” har varit legio under senaste 50 åren. De påstådda säkerhetsbristerna har ofta lösts med högre löner och/eller mer ledig tid. Många politiker brukar ge understöd för piloters krav och har därmed försvårat för SAS framtid för bolag. I en fri marknad - utan stöd från staten har SAS fortsatt svårt att konkurrera. Synd att missnöje används som fackligt vapen! Av vilken anledning ska SASpiloter ha bättre förhållanden än andra jämförbara grupper?
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024