Annons:

Annons:

Ett historiskt ögonblick för SAS

Travel News var med i Köpenhamn när SAS presenterade utseendet på sina nya flygplan. SAS vd Rickard Gustafson ser arbetet som en viktig milstolpe i företagets långa designhistioria. I vår intervjun berättar han också om läxan efter förra årets flygkaos och årets pilotstrejk.  Vi har också intervjuat Kristine Meyer, designansvarig på SAS om den nya helblå skjärtfenan och den kaxiga loggan i silver på den främre delen av flygplanet. 2024 kommer alla SAS plan att ha sin nya kostym. 

Lyssna på intervjun i en podcast här.

SAS vd Rickard Gustafson, hur känns att visa upp det nya flygplanet? 

– Det känns jättebra. Det är ett historiskt ögonblick. Det är inte vi gör sånt här. Den här dagen hör hemma i SAS historiebok.  

Men av alla dina 30 miljoner passagerare, hur många kommer att se den nya designen? 

– Jag tror att alla kommer att märka det. 

Tror du verkligen det? 

– Ja. När man ser planen kommer man att reagera på det. Jag tror inte att vi kommer att sälja mer biljetter på detta. Men man känner igen SAS och jag tror att när man är på en flygplats kommer detta att dra ögon till sig. Det skandinaviskt blå står för enkelhet och funktionalitet, men förhoppningsvis också trygghet. Vår nya design är inte wild and crazy. 

Okej, vi lämnar designen. Vad har detta kostat? 

– Det är inte tal som vi går ut med. Vi har försökt göra detta på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt. Vi har beställt nya flygplan och de måste målas. Det är ingen extrakostnad med de här färgerna. Den existerande flottan kommer vi inte att måla om förrän det är dags. Det sker vart femte-sjätte år. Först 2024 kommer flottan att vara helt omställd. 

Jag fick se SAS varumärkessiffror. Det var en tung dipp under pilotstrejken, men ni var snabbt tillbaka på väldigt höga siffror igen. Är du förvånad? 

– Jag är väldigt tacksam och ödmjuk. Jag var bekymrad och trodde att kunderna skulle minnas strejken och att det skulle ha negativ påverkan på vårt förtroendekapital. Det hade det också, men vi kom snabbt tillbaka och vi har haft en fantastisk fin sommar. Vår regularitet och punktlighet var riktigt bra. Vi fick snabbt tillbaka kundernas förtroende. Det är jag tacksam för. 

Om man jämför med förra sommaren så gick det mycket bättre i år. Ni har varit i branschen i 60 år. Hur kunde ni vara så bra i år och så usla förra sommaren?

– Vi drog en hel del lärdomar från förra sommaren. 

Berätta. 

– Vi måste ta mer höjd för att det är trångt i europeiskt luftrum. Det kommer att bli förseningar. Det gör att vi måste tänka igenom våra turn around-tider. Det är trångt i luftrummet och på marken vilket leder till fler skador på våra flygplan. Vi måste vara beredda på oplanerat tekniskt underhåll. I år hade vi fler reservflygplan. Vi var kanske för snåla med personal på flygplatserna förra året, samma sak i vårt tekniska underhåll. I år la vi på lite mer resurser, det var en del av våra lärdomar.

Vad är din lärdom av pilotstrejken?

– Inte mer än att vi ska göra allt vi kan för att det inte ska inträffa igen. Det finns bara förlorare när en strejk inträffar. Om vi vill visa våra kunder att vi är att lita på kan vi inte ha konflikter. Om vi ska klara oss i den globala konkurrensen har vi inte råd att ha konflikter. Vi måste hela tiden stärka vår konkurrenskraft. Gör vi inte detta kommer det är här inte att gå. 

Det förra pilotavtalet var på tre år och sades upp av piloterna efter två år. Vad säger den informationen dig? 

– Jag vill inte spekulera i det. Nu har vi ett avtal som gäller i tre år. Nu får vi visa varandra och våra kunder att SAS är att lita på. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att skapa ett bra erbjudande, en bra produkt och konkurrenskraftiga priser. Det är vad vårt arbete handlar om.       

Lyssna på intervjun här.

Vi går vidare till Kristine Meyer, designansvarig på SAS. 

Hur började arbetet med er nya design?

– Det började för ett och ett halvt år sedan med att vi ville manifestera vår nya identitet. Den har vi haft i fem år. Det ville visa på våra nya flygplan. Detta var ett ypperligt tillfälle. 

Hur ofta ska man renovera design på ett flygplan? 

– Det får gärna räcka över tid. Interiör tio år, livery (alltså planets utsida) ännu längre. 

Det var 21 år sedan ni ändrade på flygplanens utsida. Vad är den största förändringen? 

– Detta är evolution. Vi tar upp den blå färgen än mer där bak och SAS loggan syns än mer på den främre delen av flygplanet. Man ska känna att man kommer hem till SAS och Skandinavien.

SAS design är lite kall…

– Jag förstår… Blått är en av våra kallare färger, men det är också en del av vår identitet. Det är en färg som SAS har och äger. 

Silverloggan där framme känns lite blaffig. Vad säger du?

– Det beror på hur man ser det. Jag vill ta fasta på SAS ordmärke och sätta en stolthet kring det. Men också för att harmonisera med den blå stjärtfenan där vi dragit ner färgen. 

Alla har åsikter om design, men du är experten hur känns det? 

– Det är så det är. Alla har åsikter om design.

Lyssna på intervjun här.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019
Escape Travel söker digital marknadsförare
Sista ansökningsdag:
23 september 2019
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019