Annons:

Annons:

Facket om avhoppet: ”Tog oss på sängen”

SAS vd Rickard Gustafson lämnar bolaget mitt i den tuffaste krisen i företagets historia. – Tajmingen här är ju lite olycklig, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande på bolagets svenska pilotfack. Beskedet kom oväntat, enligt styrelsen.

Efter tio år som vd för SAS lämnar Rickard Gustafson sitt uppdrag för att ta över som högsta chef på kullagerjätten SKF. Beskedet kommer mitt under coronapandemin och flygbranschens mycket pressade läge.

SAS ordförande Carsten Dilling skrev i en kommentar att han både var ”besviken och ledsen” över avhoppet. Även oväntat, fyller familjen Wallenbergs representant i styrelsen i:

– Men det är inte många vd:ar som sitter så länge, allra minst i ett bolag som haft så många utmaningar längs vägen, säger Oscar Stege Unger som inte vill gå närmare in på tajmingen i beslutet, utan hänvisar till Carsten Dilling.

Han hyllar Gustafsons insats för bolaget, och han är ett starkt namn i Företagarsverige, varför beskedet om att han går vidare till ett annat stort operativt uppdrag inte förvånar Stege Unger.

– Styrelsen förstår hans resonemang väl, men ändå en överraskning när beskedet kom, säger han och tillägger att han inte alls varit inblandad i rekryteringen till SKF, ett annat bolag inom Wallenbergsfären.

Togs på sängen

För pilotfacket togs nyheten emot med förvåning.

– Det tog oss lite på sängen. Jag tror faktiskt att det tog hela koncernen på sängen, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, till TT.

– Tajmingen här är ju lite olycklig. SAS och hela flygindustrin befinner sig i sin djupaste kris sedan andra världskriget och om vd:n lämnar när man är mitt i den krisen – då är tajmingen något som man höjer på ögonbrynen för.

Process inledd

SAS har under Gustafsons tid fått hantera pilotstrejker, flygskam och nu senast pandemin. Så här långt har drygt 5 000 personer fått lämna sina jobb sedan pandemin bröt ut. Under det senaste året har SAS fallit på börsen och tappat två tredjedelar av sitt värde.

Mitt i krisen får nu bolaget se sig om efter en ny vd och koncernchef – en process som redan inletts, meddelade SAS i samband med att Rickard Gustafsons avhopp blev officiellt under måndagskvällen.

– Det är klart att en vd är den som styr och leder verksamheten. På den här nivån, en stor och komplex industri, är det en nyckelperson man ska ersätta på kort tid, säger Wilhelm Tersmeden.

”Nytt vitt papper”

Han instämmer ändå i hyllningskören för det arbete Gustafson utfört under sina år i bolaget och medger att han ”uträttat väldigt mycket för SAS”.

– Men han har också haft stora utmaningar, framför allt på pilotsidan med att utländska piloter flyger i Sverige och från Sverige. Där ser vi framför oss att vi kommer börja på ett nytt vitt papper och samarbeta med ledningen, och förhoppningsvis ta SAS stärkt ur krisen.

En kommentar

  1. Thomas Larsson: Pilotstrejeken exemplifierade branschens och fackens totala brist på ekonomisk realitets verklighetsuppfattning. Där skulle R.G hållt emot. Nu är problemet löst, det blir inga pilotjob alls. det var väl dit facket ville komma? R.G har under lång tid arbetat nära Jacob Wallenberg, och troligen fått signaler att familjen inte bidrar med mer pengar, men R.G är en bra affärsman så Jakob erbjöd posten på SKF, det var ingen platsannons han såg. Inte heller den Svenska staten kommer ge mer pengar, den kan helt enkelt inte, det räcker med vansinnes statliga affärer som PostNord, vattenfalls Tyska brunkol Holländska kolkraftverks köp, över hundra miljards förlustaffärer, + SAAB riksgäldsgarantin facit med miljarder borta, Den politiska opinionen tål inga fler usla statliga affärer, speciellt nu med de ekonomiska konsekvenserna av pandemin. Det blir danskarna som får ta över SAS. Det kommer behövas minst ytterligare en tio miljarder om några månader. Det blir ett Danskt DAS Sverige startar upp ett eget nationellt flygbolag. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.