Annons:

Premium Geopolitikens pris: SAS förlorar på stängda rutter – Kina flyger förbi

Geopolitikens pris: SAS förlorar på stängda rutter – Kina flyger förbi

SAS varnar för allvarliga konsekvenser för både passagerare, turism och frakt när flyget mellan Skandinavien och Asien blir allt mer sårbart.

En ny rapport från SAS visar att Skandinavien förlorat över 1,2 miljoner avgående flygstolar under 2024 jämfört med nivåerna före pandemin. Huvudorsaken är att stora luftrum i öst – över Ryssland, Belarus och Ukraina – fortfarande är stängda för västerländska flygbolag. Samtidigt skapar bredare geopolitisk oro i Asien och Mellanöstern ytterligare utmaningar för flygindustrin.

Rapporten är den första utgåvan i SAS nya analysserie Aviation Insight och pekar särskilt ut hur europeiska bolag drabbas hårdare än konkurrenter som fortfarande får trafikera ryskt luftrum. Det ger asiatiska bolag ett försprång – något som redan syns i kapacitetsökningar från kinesiska flygbolag på linjer som SAS nu tvingas pausa.

– Så länge ryskt luftrum är stängt kommer den här obalansen att bestå. Flygbranschen behöver rättvisa villkor för att långsiktigt kunna erbjuda hållbar och konkurrenskraftig interkontinental trafik, säger Mads Brandstrup Nielsen, Senior Vice President Public Affairs på SAS i en skriftlig kommentar.

Längre flygtider, dyrare resor

SAS lyfter särskilt fram att rutter till Asien har blivit både längre och dyrare att flyga. En sträcka som Köpenhamn–Shanghai kan ta upp till två timmar längre i varje riktning när planen måste ta omvägar söderut eller norrut. Det innebär högre bränslekostnader, sämre flygplansutnyttjande, lägre fraktkapacitet och förlorad konkurrenskraft.

SAS bekräftar att bolaget inte kommer att trafikera Kina direkt under 2025, samtidigt som kinesiska aktörer stärker sin närvaro. Enligt rapporten har västliga bolag som tvingas flyga omvägar tappat passagerare i betydligt större utsträckning än de som fortfarande har tillgång till det ryska luftrummet.

Trots motvinden planerar SAS att öppna en ny linje till Seoul i september 2025. Rutten bedöms kunna vara konkurrenskraftig även under rådande förutsättningar, eftersom alla flygbolag påverkas på liknande sätt på just den sträckan.

Turism, affärsresor och frakt drabbas

Effekterna märks inte bara i passagerartrafiken. Även godstransporter påverkas negativt – längre rutter minskar fraktkapaciteten och skapar förseningar, vilket slår mot handeln mellan Europa och Asien. SAS rapport pekar också på minskat affärsresande och färre turistflöden till Skandinavien – vilket i sin tur påverkar lokal ekonomi och besöksnäring.

För att möta utmaningarna satsar SAS på alternativa rutter, nya samarbeten och mer bränslesnåla flygplan. Ambitionen är att långsiktigt stärka både konkurrenskraft och motståndskraft.