Annons:

Piloter känner sig svikna av både SAS och regeringen

Flera av de SAS-piloter som permitterades under pandemin tycks ha svårt att få jobb när bolaget nu anställer igen via kritiserade dotterbolag, skriver DI. En av de uppsagda piloterna berättar för tidningen att alla som jobbat på Arlanda och sökte de nya tjänsterna i Köpenhamn fått ett meddelande om att de inte går vidare i processen.

Martin Lindgren, SAS representant i Svensk pilotförening, är besviken på bolaget som han menar sviker löften om att piloterna skulle få komma tillbaka – och på regeringen som inte agerar då SAS ”fullständigt bryter mot den svenska modellen”, skriver DI.

Att SAS separerar ut verksamhet till dotterbolag handlar inte om att försöka kringgå praxis på arbetsmarknaden utan att ”säkra skandinavisk luftfart på sikt”. Det säger bolagets operative chef Simon Pauck Hansen till DI.

Dotterbolaget SAS Ireland bildades 2017 för att ”säkra att vi kunde fortsätta konkurrera” med lågprisbolag, säger han och tillägger:

– När vi tittar på effekten från pandemin så ser vi att det kommer att bli fler sådana marknader.

Alternativet är Pauck Hansen att ”lämna över arbetsplatserna till andra konkurrerande bolag”, skriver DI.

En kommentar

  1. Kalle L: Så krixar SAS sig runt svensk arbetsrätt - vad betyder KRIXA!
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024