Annons:

SAS: Får ingen ersättning – kunden måste komma i tid

Den som missar sitt flyg på grund av långa köer på Arlanda får inte tillbaka sina pengar, rapporterar Ekot. – Det är väldigt tydligt att det alltid är kundens eget ansvar att säkra att man är ute i så god tid som det kräver, säger SAS Sveriges kommunikationschef Karin Nyman till radion.

Ersättningsmöjligheterna är i stort sett obefintliga. Det vanliga reseskyddet exempelvis via hemförsäkringen gäller inte om man blivit försenad i en säkerhetskö, säger Gabriella Hallberg, jurist vid Konsumenternas försäkringsbyrå.

6 kommentarer

  1. Emil: Fast HUR ska man säkra så man är ute i så god tid som krävs. Hur rimligt är det att vara 8timmar tidig till flygplatsen bara för att vara säker på att man inte missar sitt flyg. Kom igen. Det i sig påverkar ju också köerna. Att folk som egentligen inte behöver vara där, är där långt innan.
  2. Eva Drugge/ EE World Travel: Hade gruppavgång förra veckan dom var på Arlanda 4 timmar före avgång. Incheckningen/ bagagedropp öppnade 2 timmar innan avgång det gick snabbt min grupp stod först i kön. Sedan tvärstopp i säkerhetskontrollen, gruppen hann men fick springa till flighten. Så här får det inte gå till, det måste omgående säkras upp med personal och smidighet. Här har flygbolagen ansvar att i avtal med sina handlingbolag öppna incheckningen tidigare. Något ansvar måste väl ligga på flygbolagen och dess avtal. Nu hoppas vi på snabbt agerande från flygbolag/ handlingbolag/ Arlanda personal. Vår bransch måste hjälpas åt att få alla hjul i rullning. Och detta elände med pass, jag röstar för kvälls och helgöppet och mata bort passkön. Trevlig sommar!
  3. Cathi: På Schiphol i Amsterdam kan man titta på deras hemsida hur busy flgplatsen är en viss dag. Dagen innan ens flyg står också en rekommendation under sin flygtid när man bör vara på flygplatsen.
  4. Anonym: Men just som Eva nämnde så öppnar ju de flesta incheckningar inte förrän 2timmar innan avgång. Så vad ska man då göra
  5. Peter: Problemet på Arlanda är inte bara bemanningen, såklart en väldigt viktig faktor. Men infrastrukturen kring säkerhetskontrollen är undermålig. Det behövs fler linor, dvs flöden. Sen måste det till mycket längre på och avlastningsband så att inte passagerare tar för långtid att lasta upp och av sitt bagage, jackor, datorer, toalett artiklar. Bra exempel är Wien och Gatwick. 15-20m före och efter! Se och lär. Men Swedavia satsar på att man ska köpa Taxfree och shoppa på flygplatsen, det hinner man inte iallafall som det är nu:) ta bort taxfree shoppen på T5 och gör fler flöden nu men längre band före och efter. En bra kundupplevelse är när det går fort och enkelt på en flygplats, som kund vill jag minimera min restid, där är tiden på flygplatsen en mycket viktig faktor.
  6. Kent: De flesta flygbolag öppnar fortsatt sin incheckning först två timmar före avgång, det är svårt att komma "i tid" då.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024