Norskan Vilde Coward försökte förra veckan boka en jobbresa till Bryssel i SAS-appen. Till sin förvåning fick hon då en svensk familjs resehandlingar till New York. Där fanns även familjens passinformation.
Vilde Coward påtalade problemet för SAS omedelbart och en gång till när hon kom till flygplatsen, berättar Dagens Näringsliv, men hon hade fortfarande tillgång till familjens handlingar och data mer än ett dygn senare.
När tidningen skrev om fallet hörde fler SAS-kunder av sig som råkat ut för samma sak. Bland dem fanns den förra höyrepolitikern Marianne Hagen, vars SAS-biljetter hamnade hos en helt okänd person.
Travel News har försökt få svar på vad som går snett i SAS biljettbokning. Till sist svarar Sarah Terkelsen på SAS presstjänst i Oslo via mejl:
”Olyckligtvis kan enskilda incidenter hända, till exempel på grund av den mänskliga faktorn, men det är undantag. Våra anställda får regelbunden träning för att vi ska kunna försäkra oss om att snabbt skydda kundernas data om något sådant skulle hända. Naturligtvis är vi inte i en sådan position att vi offentligt kan kommentera detaljer i enskilda passagerares resor eller bokningar.”
Travel News har då frågat hur många ”incidenter” av detta slag bolaget haft i år, men vår fråga är ännu obesvarad.