– När det gäller Stockholm så ser vi fortfarande att färre reser därifrån jämfört med före pandemin. Så är det inte någon annanstans. Vi har sagt flera gånger att människor måste använda den infrastruktur som vi erbjuder. I annat fall riskerar vi att förlora den, säger han och tillägger:
– ”Use it or lose it.”
Han lyfter även att många svenska resenärer i dag väljer att flyga från Köpenhamn i stället.
– Javisst, flygplatsen ligger på andra sidan bron i Danmark. Men den servar stora delar av Sverige.
Samtidigt vill van der Werff tona ned oron för neddragningar i Stockholm i samband med SAS nya ägarstruktur. Det handlar inte om att minska bemanningen – snarare om att bredda möjligheterna inom koncernen.
Han betonar att den nya ägaren Air France-KLM ser ett långsiktigt värde i SAS och regionen:
– Air France-KLM investerar inte i SAS för att göra ett ”Air France KLM Light”. De investerar i ett nätverk, kunskap om den nordeuropeiska och skandinaviska marknaden, inkluderat de åtta miljoner medlemmarna i vårt lojalitetsprogram.
Van der Werff garanterar också att SAS Eurobonusprogram kommer att bestå – även om det kan få ett nytt namn i framtiden.
Relaterade artiklar
-
DN: SAS blir fransk-nederländskt – vad betyder det för svenska resenärer?
-
Air France-KLM vill ta kontroll över SAS
-
Kommentar: Helt enligt manus – och glöm nu den där fjärde banan på Arlanda
-
SAS satsar på regional expansion – köper över 50 nya Embraer-flygplan
-
Analys: SAS storaffär marginaliserar Arlanda – ännu mer
-
SAS lanserar nytt resebolag – ger sig in i kampen om semesterresenärerna