Annons:

Annons:

Stockholms Handelskammare sågar regeringens Arlandapolitik

Stockholm förlorar sin direktlinje till Los Angeles. I stället förläggs den till Köpenhamn. Det slår mot näringslivet och vår attraktionskraft något som kommer drabba jobben, menar Stockholms Handelskammare. - Detta är en mycket tråkig nyhet med negativa konsekvenser. Våra företag är beroende av goda förbindelser med USA:s västkust så förlusten av direktlinjen kommer försämra vår konkurrenskraft och attraktivitet. I längden riskerar det att innebära färre jobb och lägre tillväxt, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande. Swedavia skyller på svensk flygskam och hoppas att Norwegian tar över.

Att direktlinjen mellan Stockholm och Los Angeles flyttas till Köpenhamn sätter fingret på problemet med den svenska flygskatten liksom med avsaknaden av en tydlig strategi från regeringen avseende Arlanda.

– Regeringen måste ta nyheten på allvar och agera för att på riktigt förbättra flygets förutsättningar. Nu när konkurrensen hårdnar och dessutom konjunkturen mattas av behövs krafttag för att främja jobb och företagande, säger Andreas Hatzigeorgiou.

På regeringens webbplats står att läsa att ”Arlanda måste utvecklas för att klara den hårdnande konkurrensen med de stora navflygplatserna i grannländerna.” I IATA:s (International Air Transport Association) senaste prognos förutspås att flygbehovet i Sverige väntas öka med 38 procent kommande 20 år.

Därför menar Stockholms Handelskammare att Sverige och Stockholm behöver ett konstruktivt samtal, fritt från symbolpolitik, om flygets framtida roll och hur en utveckling av Arlanda kan bidra i hållbarhetsarbetet.

– Det behövs en ordentlig och konstruktiv diskussion för hur Arlanda ska kunna få fler strategiska direktlinjer, klara framtidens kapacitetsbehov och samtidigt bli en viktig spelare som driver på flygbranschens hållbarhetsarbete. Att svenskar mellanlandar i närområdet för att resa vidare ut i världen gynnar varken klimatet eller våra affärsförbindelser, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Elizabeth Axtelius, chef för Swedavias rekrytering av nya flygbolag, säger att Sverige nu får en väldigt dålig tillgänglighet till USA.

– Det går inte att ha det så här och nu måste vi få någon konkurrent att gå in. Vi hoppas både på Norwegian och något amerikanskt bolag, säger Axtelius.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på den danska marknaden och ett stort upptagningsområde i Öresundsområdet, säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.

TT har sökt Swedavia som dock endast ger en skriftlig kommentar.

”Vi respekterar men beklagar SAS beslut att flytta linjen till Los Angeles från Arlanda till Köpenhamn. Sverige är beroende av bra tillgänglighet i form av direktlinjer till exempel till USA, men just nu är marknaden i Sverige påverkad av bland annat diskussionen om flygskam, konjunkturoro och en svag valutakurs samt flygskatt”, skriver Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling, i ett mejl.

2 kommentarer

  1. Tomas: Svenskarnas flygresor har lika stora utsläpp av klimatgaser som alla landtransporters tillsammans! När svenskarna enligt en enig forskarkår måste minska utsläppen med 90% känns argumenten om BNP och antal sysselsatta som väldigt lättviktiga. Och biobränslen är bara en marginell dellösning. Vi i västvärlden måste inse att vi måste ändra levnadssätt, bl a med avsevärt färre flygresor! Att bygga ut Arlanda är mot allt sunt förnuft! Dessutom - Danmark tänker också införa flygskatt. Svara
  2. Rum: Okej. Det är sjukt tråkigt. Jag älskar och flyga och tänker inte ge upp det. Tycker det är så tråkigt att detta land nedmonterar sig så som dem gör och dem inser inte det är näringen som skadas av det. Vaddå ska vi gräva ner oss och säga skam till allt som inte har med miljö och göra??? Hahaha glöm det. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019
Escape Travel söker digital marknadsförare
Sista ansökningsdag:
23 september 2019
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019