När SJ nyligen fälldes av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (Ron) för kampanjen ”Hållbara transporter”, reagerade flygbranschens Fredrik Kämpfe starkt i Travel News och undrade:
”Är det rimligt att statens bolag använder sina pengar till att slå mot det privata näringslivet?”
Men SJ:s hållbarhetsdirektör Claes Lindholtz anser det är befogat att lyfta tåget som ett mer hållbart alternativ än flyget:
– Det räcker att lyfta blicken för att inse att samhället och därmed transportbranschen måste ställa om från fossilt till fossilfritt. När det går och är praktiskt möjligt måste vi välja de transportsätt som släpper ut minst koldioxid. Varje gram räknas!
Han påpekar att flyget har oerhört långt till fossilfrihet:
– Jag längtar efter dagen flyget är fossilfritt. Men tyvärr ligger det långt fram i tiden, och det är viktigt att vi är ärliga i debatten. Mig veterligen finns det inget flygbolag i världen som i dag erbjuder fossilfritt flyg, det vill säga en resa där det inte finns några utsläpp från just den resan. I Swedavias senaste årsrapport kan man läsa att det tankades 2,2 procent förnybart flygbränsle under 2024. Det vill säga att 97,8 procent var fossilt bränsle.
Claes Lindholtz lyfter det faktum att tåg faktiskt är betydligt skonsammare mot miljön än flygplan:
– Enligt Naturvårdsverkets statistik var utsläppen från inrikesflyget förra året åtta gånger större än utsläppen från hela järnvägen, alltså inklusive godstågen. Den siffran bör även ses i ljuset av att det framfördes 14 gånger fler persontåg än inrikesflyg i Sverige det året.
– Vi har inget emot flyget. Vi hejar på omställningen! Men låt oss här och nu välja transportsätt klokt, så att vi inte förstör planeten ännu mer för kommande generationer