Annons:

Annons:

SJ:s nya vd i Norge: ”Det första jag ser är lugnet”

Thomas Silbersky är ny vd för SJ Norge. Här berättar han om besöksnäringens största utmaning, hur MTR Express russinet ur kakan (Sveriges mest lönsamma tåglinje är Stockholm-Göteborg) och vad han ser när han kommer ombord ett tåg.

Grattis till nya jobbet som vd på SJ i Norge. Varför valde de dig?

Egentligen inte jag som ska svara på. Jag har dock ansvarat och arbetat intensivt med den upphandling som vi ”vann” och nu för fullt är i en etableringsfas av.  I och med mitt ansvar för SJs internationella affärer föll valet nog ganska naturligt i den fas vi nu är i.

Vad gör dig till en bra chef?

Om jag är en bra chef ska du ställa den frågan till mina medarbetare. Generellt så tycker jag inte om ordet chef utan föredrar ordet ledare, där ledarens absolut viktigast uppgift är att få ut den fulla potentialen som finns hos medarbetaren och sätta uppgiften och ”laget” före ”jaget”. Det handlar om att som ledare skapa förutsättningar för sina medarbetare som nästan alltid besitter bättre kunskaper än en själv att lösa de uppgifter som skall lösas.

Är du chef över en säljorganisation eller en driftsorganisation?

Vi har fått ansvar att både driva trafiken på de sträckningar som det gäller och sälja resor till kund, så både och.

Ni har precis vunnit Trafikkpakke 2 i Norge. Vad pitchar ni mer på just nu?

Vi är glada att vi vunnit Trafikpakke 2, men kommenterar sedan aldrig vare sig vilka upphandlingar vi är med i eller vilka vi inte är med i.

SJ:s största utmaning i Norge?

Att inse att Norge är ett eget land, med en egen kultur och egna regelverk. Viktigt att var ödmjuk inför de olikheter som finns, men samtidigt kunna ta med det som vi är bra på i Sverige och varit lyckosamma med.

Nu är ni som MTR Express i Sverige. Ni är en myra som slåss mot en elefant. Vad tror vi om gemensamt biljettsystem?

En stor skillnad är att i Sverige konkurrerar vi ”på spåren”, där MTR  ”tagit russinet ur kakan” och konkurrerar med oss på Sveriges mest lönsamma linje Stockholm-Göteborg, men inte på några andra svenska linjer. I Norge konkurrerar vi ”om spåren”, så nu när vi fått detta uppdrag så kommer vi att vara ensam på dessa sträckningar under avtalsperioden. Även här finns det mycket missförstånd då det precis som i Sverige kommer finnas ett gemensamt tidtabell/biljett/betalsystem i EnTur medan aktörerna sedan kan välja att sälja i egna kanaler, via resebyråer, eller hos EnTur eller i en kombination av dessa.

Låga priser för semesterresenärer eller höga priser för affärsresenärer. Din lösning på denna ekvation?

Vi kommer precis som i Sverige att ha en rörlig prissättning där det både finns en produkt för semesterresenären när man reser på sin fritid och för affärsresenären som reser i arbetet.

Vad är det första du ser när du kommer ombord på ett tåg?

Lugnet – Det är en miljö där man verkligen får möjlighet att använda tiden till det man vill.

Vad kan du om service? Vad har du för erfarenhet från arbete ute i linjen?

Jag höll på att säga att jag har ”fyra barn”! Jag tror mig efter ett helt arbetsliv där jag fokuserat mycket på marknad och försäljning och kundbeteende fått förståelse för vikten av ”det lilla” som kan uppfattas som ”det stora” hos kunden. Det gäller att se kunden på riktigt och förstå hur man kan hjälpa till i just den situation som kunden befinner sig i. Jag har arbetat ute i linjen i alla mina olika arbeten, men inte i närheten så mycket som de som gör det varje dag och därför är det min uppgift att skapa förutsättningar för de som är i linjen att verkligen få möjlighet att ge den service som de vet bäst vilken det är i varje given situation.

Hur börjar du din arbetsdag? 

Hälsa på mina kollegor och medarbetare, en kopp kaffe och sedan sätta igång. Vill gärna hinna träna varje dag innan eller efter arbetsdagen, men det börjar tyvärr bli mer och mer efter arbetsdagen.

Din viktigaste KPI?

NMI och NKI. Jag har ännu inte sett det företag som misslyckats om man har nöjda medarbetare och nöjda kunder!

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Jag trivs fantastiskt bra där jag är, men alla tillfällen jag bytt arbetsgivare har handlat om en riktigt ny och spännande utmaning. Gillar att testa nytt!

Besöksnäringens största utmaning?

Besök på andra platser än din hemort kräver transporter och vi har idag inte tillräcklig kapacitet för klimatsmarta transporter.

Namn: Thomas Silbersky

Titel: Vd SJ Norge a/s och chef för SJs internationella affärer

Familj: Gift med Camilla och vi har fyra barn

Ålder: 54 år

Bor: Stockholm innerstad

Senaste resa: Österlen i somras om man bortser från resor till och från Norge varje vecka

Favorithotell: MJ i Malmö

Favoritfärjebolag: Princess Cruises, var på min förstakryssning förra året och tyckte det var grymt härligt!

Favoritreseapp: SJ Appen

Flygbolag som jag åker helst med: Åker helst tåg, men gillar SAS när jag måste flyga

Favoritdestination: Älskar Sydostasien, även om det känns helt fel klimatmässigt att åka dit

Min drömresa: Machu Picchu, Peru

Detta vet vi inte om dig: Började springa från noll för 11 år sedan och har sedan dess gjort 25 Marathon runt om i världen.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019
Escape Travel söker digital marknadsförare
Sista ansökningsdag:
23 september 2019
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019