Annons:

Alla gäster får betala för Skistars nya Sälenflygplats

Skistar har lagt till en ”tillväxtpeng” på 3 procent av kostnaden på alla gästbäddar de erbjuder i Sälenfjällen samt Trysil. I det finstilta står det klart att tillväxtpengen är kopplad till den nya flygplatsen som Skistar har fått statsstöd för att bygga, rapporterar Expressen.

Detta upprör flera fjällresenärer. En är Lisa, som säger till Expressen att hon av klimatskäl väljer att ta elbilen till svenska skidorter i stället för att flyga till exempelvis Alperna.

– Då känns det knäppt att förväntas vara med och betala för något som är så dåligt för miljön, säger hon till tidningen.

Avgiften har också godkänts och kommer att tas ut av andra aktörer. Men det gäller inte Radisson i Trysil.

Skistar vill inte svara på hur de har resonerat angående avgiften.

3 kommentarer

  1. Erik Huss: Att ta ut en avgift för besökare är i princip inget konstigt. Men detta brukar kopplas till något som förbättrar förutsättningarna för till exempel turismen i ett område, eller en miljöavgift. Men att ta ut motsvarande 300 kr extra på en 10 000 kronorsbokning för att finansiera det trafikslag som hotar klimat och framtida snötillgång mest. De flesta jag känner som älskar skidåkning vill minska på sina utsläpp av passion för snön och kommande vintrar, för oss själva och våra barn och barnbarn. Att då bygga en flygplats och sen ta ut avgifter för alla är inget annat än en skandal för Skistar, Scandinavian Mountain Airport och andra destinationsbolag kring Sälenfjällen. Och flygplatsen har inte ens öppnat ännu...
  2. Flygkonsult: Flygtrafik som startar vid svenska flygplatser (in­ och utrikes) och som ingår i Sveriges officiella klimatrapportering står för ca 5 procent (%) av de samlade koldioxidutsläppen i Sverige (Källa: Naturvårdsverket, 2017). Det kan jämföras med att drygt 27 procent (%) av utsläppen kommer från industrin och drygt 25 procent (%) från inrikes vägtrafik. Om flyget helt försvinner i Sverige kvarstår fortfarande 95 procent (%) av de svenska koldioxid­ utsläppen. Globalt är siffran lägre, där står flyget för 3 procent (%) av de totala koldioxidutsläppen. (Källa: IPCC).
  3. Erik Huss: Svar till "Flygkonsult": Ni vet nog precis som jag att svenskars utsläpp från flygande har ökat kraftigt (67 % sedan 1990-talet) trots mer "effektiva" vingar och aerodynamik, och står idag för ca 15 %, eller motsv. drygt hela sveriges utsläpp från alla personbilstransporter, dvs 10 miljoner ton CO2e om vi räknar in höghöjdseffekten, vilket är det ärliga sättet att räkna. Vi ska minska våra utsläpp kraftigt, inte öka! Därför är en ny flygplats, vars avsikt är att locka internationella skidturister, helt fel enligt det Parisavtal vi har skrivit under. Det är kontraktsbrott. Och dessutom djupt omoraliskt mot natur och kommande generationer. Varför inte satsa på järnväg, buss som går på biobränslen och laddinfrastruktur, detta är framtidens framgångsrika affärsmodeller. Inte fossilbaserat flyg, som dessutom stödjer diktaturers oljeintäkter... Källa: https://research.chalmers.se/publication/506796/file/506796_Fulltext.pdf
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024