Annons:

Branden ett dråpslag mot Göteborgs besöksnäring

Liseberg är Göteborgs starkaste besöksmagnet. Det enda som saknades var ett äventyrsbad som kunde dra besökare vintertid. I dag saknas det än mer och kostnaden blir stor. Av: Leif Holmkvist.

”…bortsett från den saknade personen är nog det värsta att branden försenar en attraktion tänkt för helåret, särskilt under de månader då besöksbranschen har svårt att locka gäster”

Som barn var den årliga resan till Göteborg och besöket på Liseberg ihop med kusinerna sommarens höjdpunkt. Så är det än i dag för många barnfamiljer och det tjänar Liseberg och Göteborgs besöksnäring stora pengar på.

Göteborg har saknat ett stort äventyrsbad, vilket fått semesterlediga familjer att välja mellan Liseberg och Skara Sommarland, som har fina men väderberoende badattraktioner utomhus, men betydligt mindre nöjespark. Men framför allt förlorar Liseberg en viktig attraktion under de mörkare månaderna:

– Ja, bortsett från den saknade personen är nog det värsta att branden försenar en attraktion tänkt för helåret, särskilt under de månader då besöksbranschen har svårt att locka gäster, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

– Jag skulle säga att branden är ett slag mot hela Sverige. Oceana var en näst intill världsunik attraktion och jag hoppas verkligen att de orkar slutföra projektet.

Animering av LIsebergs vattenland.

Oceana skulle dra en halv miljon besökare till stan, framför allt under perioder då hotellen har lågbeläggning. En låg skattning är att en turist spenderar omkring 4 000 kronor per dygn på hotell, restaurang, entréer och shopping. För barnfamiljer är siffran per person lägre.

Vi antar att hälften av besökarna till vattenlandet bor i Göteborg med omnejd. Då ger en grov skattning av vad en kvarts miljon övernattande besökare med barn och som stannar i stan två dygn omkring en miljard kronor i uteblivna intäkter om året. Lika mycket som vattenlandet kostat.

Liseberg har satsat stort de senaste åren, bland annat på hotellet Grand Curiosa, som igår fick evakueras eftersom det ligger intill Oceana.

Men än mer satsar Göteborg, påpekar Johan Trouvé:

– Jag tror vi är den stad i Norden som satsat mest på besöksbranschen. Under åren 2022 – 2024 har det byggts för 15 miljarder kronor: Sex nya hotell, World of Volvo, som invigs den 14 april, Universeum, Oceana och så Karlatornets 70:e våning som öppnar till sommaren. 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024