Annons:

Premium

Här är kommunerna som satsar mest på turism

Kommuner som styrs av Centerpartiet och Socialdemokraterna är de som satsar mest på turism och den lokala besöksnäringen. Det visar Travel News kommunundersökning. Minst satsar de kommuner som styrs av lokala partier. Text: Janne Sundling

”Från 2 439 kronor per invånare i Jokkmokk till inte en enda krona i flera kommuner”

I söndags var det val även till kommuner och regioner. För många kommuner är besöksnäringen något av en basnäring. Regionerna förknippar vi med sjukvård, men de får också en allt starkare roll i att marknadsföra sin region för besökare.

Men hur mycket man spenderar på området varierar starkt. Från 2 439 kronor per invånare i Jokkmokk till inte en enda krona i flera kommuner.

Siffrorna i tabellen längst ner i aritkeln är ett genomsnitt av kommunernas satsningar under de tre åren före pandemin, 2017–2019. 

Flera av kommunerna i topp har marknader som drar till sig besökare, som anrika Jokkmokks marknad som under pandemin ställts in i två år.

”Av mellanstora kommuner är det Kalmar som satsar mest, följt av Skellefteå och Skövde”

Där liksom i flera andra kommuner i Norrbotten och Västerbotten, som Åsele, Malå och Vilhelmina är kommunerna medaktörer och medfinansiärer i de lokala marknaderna.

Jokkmokk och Arvidsjaur tillhör de som satsar mest, men också drar in störst intäkter på turism och besökare. Till Arvidsjaur, men också Arjeplog och Älvsbyn, kommer de stora biltillverkarna för att testa sina bilar under vinterförhållanden. 

Göteborg satsar rejält på turism. Foto: Istock

Av mellanstora kommuner är det Kalmar som satsar mest, följt av Skellefteå och Skövde. Bland större kommuner toppar Linköping, och av storstäderna är det Göteborg.

En göteborgare bidrar med 527 kronor per år till turismen, en stockholmare med 60 kronor och en malmöbo med 127 kronor. 

Lasse Johansson (S) är ordförande i storsatsande Destination Kalmar.

– Vi har en rejäl och medveten strategi för besöksnäringen. I destinationsbolaget finns ansvaret för turistcentret med ansvaret för värdskap och kommunikation, gästhamn, ställplatser för husbilar, hur vi tar emot kryssningar, ja hela värdskapet för kommunen, säger han.

– Där finns också Kalmar slott som snittar på 100 000-150 000 besökare årligen. Och hela evenemangsbiten med stadsfester, idrott och annat. 

Ett av evenemangen är Iron Man, triahtontävlingen som man räknat ut ett normalår ger 40 miljoner till staden i intäkter.

– Vi satsar en hel del på att marknadsföra oss. Kalmar har blivit en besöksort. Vi har haft fullt på hotellen i princip varje sommar. Och det betyder att skattepengarna trillar in, säger Lasse Johansson, som många känner igen som tidigare elitspelare i Kalmar FF.

De vill också växa på möten och konferenser. Med en nystartad Convention Bureau vill de locka till sig även möten i storleksklassen 350–700 personer. Fler än så blir knepigt.

– Vi vill ha hit möten och konferenser. Men då behöver vi fler hotellrum. 

Det planerade så kallade ”Foppahotellet” i Ölandshamnen ser däremot inte ut att bli av.

– Men två andra hotellprojekt på gång. Det behöver vi. 

En undersökning som SKR, Sveriges kommuner och regioner, gjorde 2018 visar att 62 procent av kommunerna säger att frågor om turism och besöksnäringen har fått större prioritet.

Karlsborg med strax under 7 000 invånare ligger på östra sidan av Vättern där Göta kanal tar vid igen efter Vätternöverfarten. En liten kommun, fast med ”allsvensk” plats på listan. 

För dem var svemestrandet under pandemin guld värt.

– Vi såg en stark ökning under pandemiåren. Under 2021 ökade hotellnätterna markant. Och även i år har det sett bra ut. Folk kommer tillbaka, säger Catarina Davidsson kommunstyrelsens ordförande (C) i Karlsborg.

– Vi har sagt att vi ska satsa ännu mer på besöksnäringen. Inte bara för att få besökare utifrån, utan också för våra egna invånare i kommunen. Det finns många fina platser att besöka i kommunen, säger hon.

Vilka? Jo, Göta kanal, Karlsborgs fästning (Karlsborg skulle bli landets reservhuvudstad i krigstid)…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Stromma söker Coordinator till Business Support
Sista ansökningsdag:
11 oktober 2022
Västindienspecialisten söker en travel consultant
Sista ansökningsdag:
22 oktober 2022
Flygansvarig på MSC Cruises
Sista ansökningsdag:
17 oktober 2022