Annons:

Annons:

Prognos: Svag ökning av konferensmarknaden i Sverige

Nordic Bench årliga rapport “Svensk Konferens och Mötesbarometer” för 2020 är klar. Det stundar något bättre tider för landets konferensanläggningar. Enligt prognosen ska det ske en tillväxt på 0.7 procent i år och det sker “stark återhämtning” hos bolag med mer än 200 anställda. Men de största bolagen med över 1000 anställda går mot trenden och planerar färre konferensaktiviteter. 

Det viktigaste vid köp av en konferens är förstås priset och sen var anläggningen finns. 38 procent av de tillfrågade planerar 2-4 konferenser på ett år och bara 5 procent kör helt utan någon konferens. 

Hela 71 procent planerar att göra exakt som förra året. 

41 procent av bolagen har en uttalad policy för möten och konferenser. Men bara 15 procent har en styrande mötespolicy. 

De tre mest kända varumärkena när det kommer till konferens i Sverige är i nämnd ordning: Scandic, Nordic Choice och Elite. Längre ner på listan finns Svenska möten, Tallink och Bokningsbolaget. 

Undersökningsperioden för denna analys och rapport är 22 oktober – 21 november 2019, och totalt deltog 909 kvalificerade beslutsfattare/inköpare i mötes– och konferenssammanhang på svenska företag.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.