Annons:

Premium

Stockholm stad ska inte utvärdera sig själva

Travel News chefredaktör Viggo Cavling lyssnade när Stockholms stad redovisade de turistekonomiska effekterna från Taylor Swift-helgen i början på sommaren. Att mycket blev bra bekräftas ännu en gång i Södra teaterns vackra salong. Men på samma sätt som det är dumt att vara objektiv till sin egen undergång, är det svårt att se de vissna träden i en skog av framgång. 

”Visst är det bra att Stockholms stad solar sig i glansen från Taylor Swift, men fokus borde vara på andra saker. Grundservicen för turister i Stockholm är inte i närheten av Köpenhamn…”

Här är några grundfakta från rapporten: Taylor Swifts tre konserter i Stockholm den 17-19 maj genererade 848 miljoner kronor i turistekonomisk effekt för Stockholm, baserat på konsumtion och boende (exklusive biljettförsäljning). Den totala skatteeffekten från besökarnas omsättning uppgick till 431 miljoner kronor. Det totala antalet besökare som reste till Stockholm för konserterna uppgick till 151 400, varav 67 000 var utländska besökare och 30 100 var från Stockholms län. 

Det finns förstås ännu fler fantastiska siffror: 

Nära hälften av besökarna till Taylor Swifts tre konserter kom från utlandet.

Störst andel besök kom från de nordiska grannländerna som stod för 60 procent av de utländska besöken.

83 procent av konsertbesökarna var kvinnor. 70 procent var…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium!

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium