Swedavia har 135 anställda på Bromma. När det efter sommaren stod klart att BRA skulle lämna flygplatsen för att flyga för SAS från Arlanda insåg alla att stora nedskärningar väntade.
Den 4 oktober kom så varslet: Swedavia vill säga upp 90 anställda och bara behålla en tredjedel av personalen. Sedan dess har förhandlingar om varslet pågått mellan företaget och facken Seko och ST.
Facken ambition är att minimera antalet uppsagda och i andra hand hjälpa dem till anställningar på Arlanda eller i någon annan del av företaget. Men förhandlarna är tillknäppta:
ST:s avdelningsordförande i Swedavia, Robert Olsson, har 35 medlemmar på Bromma och han mejlar kortfattat:
”Personalen får fortlöpande information, men sen tar det tid. Vi är inte klara ännu.”
Sekos sektionsordförande för Arlanda/Bromma, Jessica Lindstedt, är också förtegen:
– Jag har ett 50-tal medlemmar. Förhandlingarna pågår, men jag kan inte säga mycket mer.
När hoppas ni kunna ge besked till de anställda?
– Pass på den frågan.
Hur ser möjligheterna ut för dem att få jobb på Arlanda?
– Pass där också.
De som riskerar förlora jobben arbetar med det mesta som håller en flygplats i gång, underhåll av tekniken, service, bagage, tankning av flygplan och säkerhet.
Men Bromma ska inte läggas ner förrän om 14 år enligt nu gällande avtal bara för att den största kunden BRA flyttar tre mil norrut. Flygplatsen används fortsatt av ambulansflyg, statsflyget, brandflyg och inte minst affärsflyg.
Kvar inom det reguljära flyget finns, förutom BRA som flyger fram till nyår, i dag Finnair till Helsingfors och Västflyg/Flexflight till Trollhättan.
Swedavia räknar med att kunna driva flygplatsen med ett 40-tal anställda. Men på flygplatsen finns också entreprenörer som Aviator och Menzies samt restaurang, små flygrelaterade bolag och andra serviceföretag. De flesta drabbas när BRA försvinner från Stockholm och får svårt att anställa några av de varslade.