Annons:

Rekordhög turistekonomisk omsättning för Ullevi i sommar

Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg. Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer, enligt ett pressmeddelande. Här presenteras resultaten från kundmätningarna som görs efter varje evenemang.

Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:

— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.

Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare. Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra årets rekordsiffra blev 728 955.

Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.

Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.

Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.

Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.

Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.

Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.

Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.

Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.

Evenemang på Ullevi 2023, publik

16 juniMetallica58 537
18 juniMetallica57 430
24 juniBruce Springsteen & The E Street Band64 425
26 juniBruce Springsteen & The E Street Band63 772
28 juniBruce Springsteen & The E Street Band65 158
08 juliColdplay66 553
09 juliColdplay66 605
11 juliColdplay66 609
12 juliColdplay66 611
17 juliGothia Cup invigning51 073
05 augustiGyllene Tider36 000
11 augustiVM-match storbild – Sverige – Japan3 811
15 augustiVM-match storbild – Spanien – Sverige5 571
19 augustiVM-match storbild – Sverige – Australien2 012
26 augustiLaleh26 459

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024